Nieuws/Binnenland
1041342
Binnenland

Nee tegen korting

’Nee dank u wel, ik heb er nog geen, maar ik hoef ’m ook niet.” Standaard probeer ik nee tegen klanten- of kortingskaarten te zeggen. Pompstation, bouwmarkt, supermarkt: het maakt niet uit, ik ken mezelf inmiddels goed genoeg om te weten dat ik zo’n kreng nooit bij de hand heb als ik ’m nodig heb.

Bovendien: als ik alle kortings-, klanten-, en spaarkaarten die ongebruikt thuis in een keukenla liggen, in mijn portemonnee zou stoppen, dan zou ik er twee portefeuilles bij moeten kopen. Dus houd die kortingpas maar.

Ergens heb ik ook een lichte weerzin tegen deze pasjes, bij elkaar zoveel plastic dat je er een Nederlandse rivier mee zou kunnen dempen. Waarom verwerken ze die korting niet gewoon in de prijs? Veel duidelijker, dan kunnen consumenten weer op prijs vergelijken.

Oh wacht, dat willen veel aanbieders nu juist niet. Ze willen trouwe klanten bovendien graag belonen zodat ze blijven komen. Daarom komen er alleen maar meer van die pasjes.

 

Digitale pasjes

Gelukkig gloort er hoop. Onlangs kwam ik, jawel, de PasjesApp tegen waarmee je deze pasjes kunt digitaliseren door ze te scannen. Met je smartphone heb je dan altijd alles bij je. Niet de pas, maar de telefoon wordt dan aan de kassa gescand.

Uit de reacties van gebruikers maak ik op dat het soms nog niet helemaal soepel loopt, maar wat mij betreft is dit een gouden vondst. Moeten we alleen nog een manier verzinnen om die berg pasjes in al die miljoenen keukenlaatjes goed te recyclen.