Nieuws
1041444
Nieuws

'Vliegtuigstoel moet ruimer'

Vliegtuigstoelen moeten niet nog krapper worden, maar juist ruimer. Door de al smallere stoelen dreigen lange vluchten ongezond te worden.

Vliegtuigbouwer Airbus pleit voor een minimale stoelbreedte in economyclass van bijna 46 cm (18 inch) op lange vluchten. Steeds meer maatschappijen hanteren al 43 cm (17 inch) op bepaalde toestellen, zodat er een extra stoel in een rij kan. „Te krap”, aldus een woordvoerder van Airbus.

Bijvoorbeeld in de Boeing 777, waarmee ook KLM vliegt, zitten dan tien stoelen (3-4-3) op een rij in plaats van negen (3-3-3). Ook de twee gangpaden worden dan smaller. „Ongezond”, concludeert Airbus na onderzoek van The London Sleep Centre, „die 2,5 cm maakt een groot verschil in het zit- en slaapcomfort, 18 inch zou de standaard moeten worden.”

Sommige vliegmaatschappijen willen in de nieuwe dubbeldeks Airbus A380 zelfs elf stoelen op een rij proppen in de goedkoopste klasse. Airbus vindt dat op verre bestemmingen niet verstandig. „Mensen vliegen vaker en leggen grotere afstanden af. Ze zijn gemiddeld ook dikker.”

Vliegtuigstoelen worden dunner en lichter. Dat kan wat meer beenruimte opleveren, maar in de luchtvaart is men geneigd een extra rij toe te voegen in de toeristencabine om zoveel mogelijk passagiers mee te nemen. Terwijl de businessclass voor de goed betalende zakenreizigers meer ruimte, comfort en ligstoelen krijgt, zoals bij KLM.

De Consumentenbond wil dat budgetreizigers vooraf kunnen weten wat ze kopen. ‘Het moet duidelijk zijn wat men voor lage prijzen precies krijgt. Dus ook eerlijke informatie over de zitplaats, zodat iedereen een bewuste keuze kan maken’, aldus de bond gisteravond in een reactie.

De verwachting is dat vliegmaatschappijen met erg krappe stoelen op sociale media aan de schandpaal worden genageld, zodat er ‘vanzelf’ meer zal worden geselecteerd naar de betere vluchten. Of die ook meer geld gaan kosten, hangt af van de concurrentie. En die blijft moordend.