Nieuws/Binnenland
1041445
Binnenland

'Praten met patiënt belangrijk'

Het vertrouwen van kankerpatiënten in hun behandelend arts neemt toe als deze enkele kleine aanpassingen doet in zijn communicatie. Door tijdens het consult onder andere kort aandacht te besteden aan de zorgen van de patiënt en open en eerlijke informatievoorziening te benadrukken, geeft de oncoloog het vertrouwen een boost.

Zo blijkt uit onderzoek van Marij Hillen (AMC). Hillen zocht uit hoe de oncoloog via communicatie kan bijdragen aan het vertrouwen dat patiënten met kanker in hem of haar stellen. Ze hield interviews met kankerpatiënten waarbij ze vroeg welke aspecten ervoor zorgen dat iemand zijn arts vertrouwt.

Uit deze interviews kwamen zaken als: merken dat de arts het belang van jou als patiënt voorop stelt, de medische competentie van de oncoloog en hoe eerlijk de arts is. ''In de VS vinden patiënten de vertrouwlijkheid heel belangrijk; hoe discreet gaat de arts met je gegevens om? Daar zijn Nederlandse patiënten niet zo heel erg mee bezig. De arts kan nog zo goed zijn, als patiënten hier het gevoel krijgen dat ze maar een nummer zijn, is er geen vertrouwen'', aldus Hillen.

Vertrouwen

Eerder bleek al dat 164 van de 100.500 Nederlandse kankerpatiënten naar het buitenland uitwijken voor een behandeling. De medische cultuur in ons land is ''star, rigide, bureaucratisch en heeft te weinig oog voor de patiënt'',  zeggen vooraanstaande hoogleraren en chirurgen oncologie uit Antwerpen, Gent, Leuven en Frankfurt.

In Gent werden vorig jaar 164 patiënten uit Nederland behandeld. Van hen gingen er 130 onder het mes, 30 meer dan het jaar ervoor. ''Nederlandse artsen houden vast aan protocollen en zeggen nee. Wij kijken naar de individuele patiënt en zoeken naar wat mogelijk is'', aldus hoogleraar Marc Peeters, hoofd van het oncologisch centrum van AZU in Antwerpen. Een op de vijf patiënten van Peeters komt uit Nederland.