Nieuws/Binnenland
1041647
Binnenland

'Schiphol heeft baan voor elk soort wind'

Op internet verschenen maandag in de loop van de dag steeds meer filmpjes van piloten die ogenschijnlijk behoorlijk spannende manoeuvres moesten uitvoeren om hun toestel door weer en wind veilig op Schiphol aan de grond te krijgen. Volgens Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en gezagvoerder bij KLM, is de Amsterdamse luchthaven een van de beste plekken om met harde wind te landen.

„Schiphol heeft in bijna alle windrichtingen banen, dus bij elk soort wind is er te landen.” Dat is lang niet op elke luchthaven het geval. „In Londen liggen de banen maar in twee richtingen.”

De richting van de baan is van groot belang bij landen in een storm. De gezagvoerder vergelijkt de landingstactiek bij harde wind met het overzwemmen van een rivier waar sterke stroming staat. „Je komt alleen aan de overkant als je tegen de stroming in zwemt. Om stabiel te landen, vliegt een piloot zo lang mogelijk met zijn neus tegen de wind in. Maar omdat hij uiteindelijk wel recht op de baan moet komen, wordt het toestel op het laatste moment rechtgetrokken. Dat ziet er spectaculair uit, maar wij zijn er uitvoerig op getraind.”

„Wind op zich is dus geen enkel probleem”, vertelt Verhagen, die zelf op een Boeing 737 vliegt. „Wel vervelend zijn windvlagen, met sterk veranderende sterkte en richting, en harde zijwind. Vanaf een bepaalde sterkte zijwind mag er niet meer worden geland.” Bij heftige windvlagen, zoals maandag, kiest een piloot soms voor een doorstart. „Boven hebben toestellen geen last van wind, dus is het soms veiliger weer op te trekken en het nog een keer te proberen.”

Een landing in weersomstandigheden zoals die van maandag is voor een piloot geen reden tot paniek; het vergt hooguit wat extra aandacht en concentratie. „Dit was wat extremer en uitdagender dan anders. Maar er is geen sprake van zweet op het voorhoofd.”

Dat passagiers na een 'spannende landing' soms spontaan gaan applaudisseren, is volgens de VNV-voorzitter leuk, maar niet nodig. „Complimentjes zijn nooit vervelend, maar piloten zijn dit gewend. We vliegen niet alleen maar op Schiphol. We komen ook geregeld op plekken waar de omstandigheden veel extremer zijn.”