Nieuws
1041819
Nieuws

Markt voor online boodschappen stijgt snel

De markt voor online boodschappen zal in Nederland in 2016 bijna verdriedubbeld zijn.

De webverkopen van supermarkten groeien naar 1,6 miljard euro, tegen 0,6 miljard in 2012, zo voorspelt onderzoeksbureau IGD.

In vijf belangrijke Noord-Europese markten (te weten: Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zwitserland en Nederland) voorziet IGD dat de totale online verkopen bij supermarkten gemiddeld zullen verdubbelen tot in 2016, dat meldt Reuters.

De Britse markt groeit volgens de voorspellingen van het bureau tot 13,7 miljard euro, tegenover 7,1 miljard vorig jaar. Frankrijk groeit van vijf naar 10,6 miljard euro. Duitsland laat in 2016 een groei zien tot 2,5 miljard euro (vorig jaar 1,1 miljard) en Zwitserland groeit van 0,7 naar 1,1 miljard euro.

"De online markt voor boodschappen groeit over heel Europa in rap tempo", dat zegt Joanne Denney-Finch, chief executive bij IGD. Het zijn de nieuwe technologieën die er volgens haar voor zorgen dat er 'een fundamentele verandering van de manier waarop mensen boodschappen doen' ontstaat.

Deze week maakte supermarktketen Jumbo bekend bezig te zijn met de ontwikkeling van een webwinkel, net als super Hoogvliet.

Albert Heijn, PLUS en Spar Coop bieden al langer de mogelijkheid om online boodschappen te doen.

De grote discountsupers zoals Lidl en Aldi hebben nog geen webwinkel.