Nieuws/Binnenland
1041849
Binnenland

FNV: veel mis met begeleiding zieke werknemer

Het is regelmatig een rommeltje bij het begeleiden van zieke werknemers. Geheime medische gegevens komen bij de baas terecht, en ziek personeel wordt zo snel mogelijk weer de werkvloer op gestuurd.

Dat concludeert de FNV maandag uit ruim 6100 reacties op een meldpunt van de bond. Werknemers konden daar hun ervaringen kwijt met begeleiding bij ziekte. En die zijn niet mals. „Het gaat op alle fronten fout”, zegt bestuurder Gea Lotterman van FNV Bondgenoten.

„Kortdurend verzuim wordt soms niet geaccepteerd. Dan kun je je dus niet ziek melden. Zieke werknemers worden niet serieus genomen en moeten zo snel mogelijk weer gaan werken. En mensen die langdurig ziek zijn geweest, worden administratief niet volledig beter gemeld. Daardoor blijven ze ziek geregistreerd en kan de werkgever na twee jaar afscheid nemen.”

Onafhankelijk

Andere werknemers kregen geen toegang tot de arboarts. Een deel trekt ook hun onafhankelijkheid in twijfel. ’Ik had het gevoel dat de arboarts vanwege het hoge ziekteverzuim op onze afdeling geen ziekmeldingen meer accepteerde, in opdracht van de werkgever’, zo meldt een respondent.

Bovendien twijfelen veel melders erover of hun contactpersoon wel vertrouwelijk met hun gegevens is omgesprongen. ’Mijn werkgever wist ineens dingen die ik hem helemaal niet had verteld’, vertelt een werknemer in het rapport. Of ze kregen medisch advies van een zogeheten casemanager van het verzuimbedrijf, die niet bevoegd is om dergelijke adviezen te geven.

Druk

Ook voelen werknemers zich onder druk gezet. Zo kreeg een medewerker te horen: ’Het kost ons elke dag dat jij niet werkt 250 euro’. De menselijke maat is verdwenen, vindt de FNV. De bond wil snel actie van de politiek.

Lotterman: „Het zou moeten gaan over het gezond laten terugkeren van werknemers op de werkvloer. Maar inmiddels draait het om het drukken van de kosten. De politiek moet dit nu eindelijk serieus nemen. Het gaat over ons allemaal. Er hoeft niet zoveel te gebeuren om voor iets langere tijd ziek te worden. En hoe wil jij dan behandeld worden?”

Zorgvuldig

„Het is vervelend als er zaken niet goed gaan. Privacy van werknemers is het hoogste goed, en daar moet gewoon zorgvuldig mee worden omgegaan”, zegt directeur Petra van de Goorbergh van Oval, de branchevereniging van onder meer gecertificeerde arbodiensten, in eerste reactie. „We hebben als branche al veel gedaan om privacy van werknemers te waarborgen en zijn ook bereid om met de FNV te kijken op welk vlak we nog zaken kunnen verbeteren.”

Wel wijst Van de Goorbergh erop dat er bij een melding meer kan meespelen, zoals een verstoorde balans tussen werk en privé bij een werknemer. „Maar dat zie je dan niet terug in de klacht bij een meldpunt.”

De Oval-directeur benadrukt dat er ook veel goed gaat in de sector. „Onze leden bedienen 4,5 miljoen werknemers die vallen onder een contract voor arbodienstverlening. Voor als het misgaat hebben arbodiensten een klachtreglement en er is een geschillencommissie, waar maar zo’n dertig klachten per jaar binnenkomen. Daarnaast is het zo dat ook de werknemer er in het algemeen belang bij heeft voor zijn eigen gezondheid om weer snel in het werkritme te komen.”

Het complete rapport van de FNV over de reacties op het meldpunt is hier te lezen.