Nieuws

'Enorme leegloop winkels is illusie'

De heersende opvatting dat er sprake is van een enorme leegloop in het aantal winkels blijkt onjuist.

Uit onderzoek van Eysink Smeets Business, blijkt dat er namelijk niet alleen uitschieters zijn in de afname van het aantal winkels per retailsector, maar ook in de groei van specifieke branches.

De studie is gebaseerd op cijfers van winkelvastgoedspecialist Locatus over de afgelopen tien jaar. meldt Retail News.

Groei

In het decennium groeide het aantal winkels in 81 (totaal 176) onderscheiden retailsectoren, waaronder in 46 zelfs met meer dan dertig procent. Zo zagen schoonheidssalons, bezorg- en afhaalservices, kappers, damesmodewinkels, opticiens, fietsenmakers, huishoudartikelen, schoenenwinkels en slijterijen hun winkelbestand juist groeien.

Afname

Wel nam het winkelbestand bij negentig sectoren inderdaad af. In 37 sectoren zelfs met dertig procent.

In Nederland ging het aantal videotheken het hardst onderuit. Daarnaast maakten onder meer autodealers, drogisterijen, bloemenwinkels, slagerijen, bakkerijen en meubelzaken een krimp.

Leegstand

Volgens de onderzoekers waren er tien jaar geleden 7,5 winkels per honderdduizend inwoners en is het aantal nu gedaald tot twee.

De totale leegstand groeide in dezelfde tijd van 72,4 winkels naar 84,8 winkels per honderdduizend inwoners.

Eysink Smeets Business onderscheidt vijf factoren die daar invloed op gehad hebben: bewegingen bij zowel consumenten, retailers als producenten, internet en de crisis.

De onderzoekers adviseren elke ondernemer om buiten zijn eigen sector te denken om te overleven en een visie voor de komende tien jaar uit te stippelen.