Nieuws/Binnenland

Den Haag: meer toeristenlokkers

In navolging van Amsterdam krijgt Den Haag mogelijk ook een ’hop on hop off-bus’ om toeristen alle bijzondere plekken van de stad te laten zien. Het stadhuis gaat verder kijken of er een vredestrekpleister kan komen. De hofstad wil tot 2020 een jaarlijkse toeristengroei bereiken van drie procent.

Voor komend jaar is er een paar ton extra beschikbaar om Den Haag wereldwijd goed te promoten. Daarbij wordt specifiek ingespeeld op de heropening van het beroemde Mauritshuis en het WK hockey. Voor de badplaats Scheveningen is in de stadsbegroting een reclamebudget van 1 miljoen euro gereserveerd.

Hotelovernachtingen

Den Haag heeft de laatste jaren in de toerist een groeimarkt gevonden. Na Amsterdam trekt de hofstad de meeste dagjesmensen en vakantiegangers. In 2012 vertoonde het aantal hotelovernachtingen een groei van vijf procent. De sector is goed voor een omzet van twee miljard euro. Inmiddels verdient een op de tien Hagenaars er zijn brood mee.

Beleven

Musea, attracties, horeca en het stadhuis hebben een nieuw plan gemaakt waarmee de samenwerking wordt verbeterd en er gekozen wordt voor een eenduidig verhaal richting de toerist. Naast aandacht voor ’koninklijk Den Haag’ wordt er ingezet op de thema’s ’stad aan zee’ en ’vrede en recht’. Komend jaar worden er op allerlei plekken in de stad digitale schermen geplaatst met actuele informatie over wat er allemaal te beleven valt, het hotelaanbod en andere praktische zaken om bezoekers op weg te helpen.

Vlam

Verder loopt er een haalbaarheidsonderzoek naar een toeristische vredestrekpleister. „We merken dat er behoefte is aan een plek waar de toerist uitleg krijgt over alle internationale instituten in Den Haag en waar een leuke foto voor thuis kan worden genomen”, vertelt wethouder Marjolein de Jong (toerisme). „Dat kan heel breed zijn: van een eeuwige vlam tot een Vredesmuseum.”