Nieuws/Binnenland
1045163
Binnenland

Stelling

,,Bij de bouw van moderne open zeilboten en kajuitzeilboten telt Nederland niet meer mee´´

Directeur Albert Hendriks van het bureau voor toerisme Friesland Holland heeft vorige week opvallende uitspraken gedaan die tot denken aanzetten en ons mogelijk een spiegel voorhouden. Bent u het met deze uitspraken eens? Geef uw mening.

Hendriks zei dat Friesland zich zou moeten revancheren op het gebied van de snelle zeilerij en daar een inhaalslag zou moeten maken, dat watersportbedrijven meer aan de wensen van jonge mensen zouden moeten voldoen en dat Nederland op het gebied van de moderne open boten en kajuitzeilboten de internationale aansluiting heeft verloren.   

Interboot

Hij deed zijn uitspraken na een bezoek eind september van de Interboot in Friedrichshafen aan de Bodensee (21-29 september 2013).  Hier de volledige tekst afkomstig van de site van FrieslandHollandnieuws:

Tempo

“Als besturen van Friese gemeenten en de provincie Fryslân jeugd op het water willen, mogen ze wel snel ruimte voor hen maken. Ook watersportbedrijven zullen meer aan de wensen van jonge mensen moeten voldoen, met snellere open zeilboten en catamarans bijvoorbeeld. Op Interboot waren de duikhal en de surfhal in de twee weekenden continu stampvol. Duiken en surfen zijn in. Zeilen doen jonge Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers ook graag, maar dan met het tempo van een raket.´´

Kajuitzeilboten

,,De daar gevestigde werven spelen daar goed op in. Nederland, met name Friesland, houdt vast aan traditionele jachtbouw — sloepen, kotterjachten, kruisers en mega jachten — en is daar ook goed in. Serious Yachts uit Zwartsluis, Linssen uit Maasbracht, Argos Jachtbouw (Veldman) en Jetten Yachting uit Sneek en Van Wijk uit Leiden waren de vertegenwoordigers uit Nederland op Interboot. Op het gebied van de bouw van moderne open zeilboten en kajuitzeilboten telt Nederland helemaal niet meer mee.

Toekomst

,,Snelle zeilboten, zoals de door Felci Yacht Design getekende Tutor 23, is een specialisme van werven rond en zelfs in de Alpen geworden. Fransen, Duitsers en Polen zijn de kajuitzeiljachtbouwers. Delphia uit Polen toonde op Interboot ook al een snelle daysailer. Het zou mooi zijn als Friesland zich kon revancheren op het gebied van de snelle zeilerij. Dat helpt bij het verjongen van de watersport en het bieden van toekomst voor de bouwers en verhuurders van traditionele schepen, want eens stapt een zeiler in een motorboot.”

Wat vindt u? Reageer en praat mee over de toekomst van de watersport in Nederland!