Nieuws
1045821
Nieuws

‘Brandweer moet kennis opdoen over carbon’

Het lichtgewicht en ultrasterke koolstofvezel is niet langer voorbehouden aan exotische sportwagens, het dringt ook door in reguliere personenauto’s. Veiligheidsexperts roepen Brandweer Nederland daarom op om snel kennis op te doen over het materiaal.

Nadelen

Brandweer Nederland heeft de laatste tijd de focus gelegd op alternatieve aandrijflijnen als hybrides en aardgastanks. Vandaar dat carbon, ook wel bekend als carbon fiber reinforced plastic, nog een relatief nieuw goedje is. Volgens veiligheidsexperts moet de brandweer het materiaal goed onderzoeken. Indien er een ongeluk plaatsvindt, heeft het namelijk een aantal nadelen. In het geval er personen uit een auto bevrijd moeten worden en de brandweer gebruikt een zaag, dan kan er fijnstof vrijkomen. En bij hitte ontstaat het giftige fosgeengas (werd in Eerste Wereldoorlog gebruikt). Bij het spreiden van carbon moet er opgepast worden voor scherpe splinters.

Informeren

“De brandweer moet geïnformeerd worden over deze zaken en ook weten hoe het materiaal is opgebouwd. Bovendien mag het reddingsmateriaal niet te verouderd zijn, want knipscharen en zagen op luchtdruk van tien jaar geleden bieden minder kracht dan de apparaten van nu”, zeggen veiligheidsexperts.

Auto's waarin nu carbon delen zijn verwerkt, zijn onder andere de fonkelnieuwe BMW i3, de Audi RS3, Lamborghini Aventador en Alfa Romeo 4C.

Lees meer in Autovisie Magazine nummer 21 die nu in de winkels ligt.