Nieuws
1045848
Nieuws

Lawaai

Veel omwonenden zijn fel tegen het eindadvies, dat de ’Alderstafel’ deze week aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu gaf om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen. Die moet er wetgeving van maken.

Aan deze tafel onder leiding van oud-bewindsman Hans Alders praat een groot aantal belangengroepen mee. „Maar niet de Vereniging Bescherming Leefmilieu Regio Schiphol, die achttien bewonersplatforms vertegenwoordigt”, aldus een boze secretaris Jan Griese.

Volgens hem worden omwonenden van de luchthaven juist slechter van dit Aldersadvies, omdat 35 lokale controlepunten worden geschrapt. „Daarmee zijn we vogelvrij. Schiphol en de luchtverkeersleiding kunnen doen wat ze willen. De lawaainormen worden opgerekt om door te groeien. De Tweede Kamer moet ingrijpen”, vindt hij.

Alders reageert verbeten. „Het is alles of niets. We kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Dit is de beste oplossing.”

Hij stelt dat aanvullende maatregelen ervoor hebben gezorgd dat de herriehinder voor omwonenden van Schiphol al met 10% is afgenomen. Er wordt nog eens 30 miljoen euro vrijgemaakt om de leefbaarheid te verbeteren. Maar men raakt nu wel door de creatieve middelen heen om de hoofdpijn te verzachten.

Tja. Bewoners beleven vlieglawaai anders dan autoriteiten, blijkt uit de klachtenregen. Ook Lelystad kan de borst vanaf 2018 natmaken. Het enige is verhuizen, vrees ik. Want vlieggroei is niet te stoppen. En stille vliegtuigen bestaan niet.

p.eldering@telegraaf.nl