Nieuws/Binnenland
1045854
Binnenland

Wereldwijde campagne tegen 'vuile' suikerriet

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad begint een wereldwijde campagne om multinationals aan te sporen mee te doen met verbeteringen van de suikerrietproductie. Multinationals als Shell, BP, Mars en The Body Shop reageren positief. Zij zijn maandag aanwezig bij de start van de campagne in Londen.

Dit maakte Solidaridad zondag bekend. De organisatie benadrukt een positieve campagne te beginnen om zo bedrijven sneller mee te krijgen. Het ongefundeerd aan de schandpaal nagelen van ondernemingen werkt volgens de organisatie niet meer, omdat ze dan volledig dichtslaan. Solidaridad zegt maandag een samenwerking met een groot internationaal bedrijf aan te kondigen om de gevolgen van de suikerrietproductie in Centraal-Amerika te verbeteren.

„De betrokkenheid van de bedrijven is cruciaal voor het bewegen richting een gezonde suikerrietsector, met positieve effecten op mens en milieu”, zegt Sven Sielhorst van Solidaridad. Maandag zijn ook Suikerunie, Mondelez, Bacardi en Marks and Spencer aanwezig.

Solidaridad denkt snel met onder meer deze bedrijven om de tafel te gaan zitten om te praten over verbetering in de suikerrietproductie. Inmiddels hebben meerdere multinationals aangegeven samen te willen werken. Solidaridad gaat de komende maanden met deze organisaties verder praten over de verbetering in de suikerrietproductie.

Rietkappers moeten nu vaak onbeschermd loodzwaar werk doen. „Het werk is ongezond, er gebeuren veel arbeidsongelukken en in Centraal Amerika veroorzaakt het vaak dodelijke nierproblemen. Bij de teelt van suikerriet wordt vaak veel te veel water gebruikt. Ook meststoffen worden ondoelmatig gebruikt en het afbranden van suikerriet is heel slecht voor het milieu.”