Nieuws
1045946
Nieuws

Eurostar; Op je gemak

Pakt u straks, als eind 2016 de snelle Eurostar Londen met Amsterdam gaat verbinden, de trein? Of kiest u toch liever voor het vliegtuig? Dat vroeg mijn collega Jos van Noord vorige week op deze plek. Waarbij Jos zich niet te goed voelde om de Eurostar eens fijn uit te maken voor een 'dure rottrein' , waarin je niks ziet en die altijd vertraging heeft.

Benieuwd hoe duur de kaartjes straks worden, schamperde hij. Het deed onze lezers uiteenvallen in twee groepen. De een kiest voor goedkoop en (relatief) snel met het vliegtuig, de andere groep (een verrassend grote meerderheid!) zegt voor de kwaliteit van het spoor te gaan. Die heeft geen zin om uren van tevoren op Schiphol aanwezig te moeten zijn, vervolgens als vee opgepakt te worden in een kleine cabine, waarna op de Londense luchthaven alsnog de metro naar het centrum gepakt dient te worden."Hoe kom je in Nederland op het vliegveld? Alleen dat is al een rampenplan", schrijft mevrouw B. Schaub. "Dan de massa's in de vertrekhal, je Swiss zakmes inleveren bij de controle en in het vliegtuig zit je ook niet echt comfortabel." Deze lezeres bepleit zelfs de 'gewone' trein: "Reizen kan een onderdeel van het uitje zijn. Lekker naar buiten kijken, boekje lezen, spelletje doen."

Nooit van zijn leven

Theo Groot legt de vinger op de zere plek: 'Bent u soms een treinenhater?' wil hij van Jos weten. Volgens Groot is er niks mis met de Eurostar: hij heeft nooit vertraging gehad, hij kon de vier keer dat hij de trein van Brussel naar Londen heeft genomen een retourtje voor minder dan 100 euro boeken en ruim tachtig procent van het traject heb je normaal zicht op de omgeving.Maar: de trein, 'nooit van zijn lang zal ze leven!' vindt Duck Molier. "Duur, smerig en onbetrouwbaar. Het duurt veel te lang, met het vliegtuig ben je er zo."

Vijf minuten van het hotel

Kim den Boer neemt 'natuurlijk' de trein: spaart ook nog een hoop kerosine uit, vindt ze. Engel Kaulin reisde vorig jaar per Eurostar van Brussel naar Londen en vond het heerlijk: "Geen twee uur van tevoren op Schiphol zijn, geen uur met de ondergrondse vanaf Heathrow of Gatwick. Heen en terug een lunch of ontbijt en bij aankomst stonden we vijf minuten van ons hotel."

Goeie ouwe ferry

Theo van Zon heeft het helemaal zitten uitdokteren: het vervoermiddel dat de kortste wachttijden heeft, de meeste ruimte, de passagiers het dichtst bij de eindbestemming aflevert en redelijke prijzen hanteert plus voldoende ruimte biedt voor bagage en dergelijke gaat winnen. Denkt meneer Van Zon. Arjan Kok brengt nog een mogelijkheid onder de aandacht: de bus! Hij reisde vorig jaar zo van Amsterdam naar station London Victoria. "Nog niet eens zo beroerd. Tachtig euro voor een retour. Ik kreeg het gevoel weer eens als mens behandeld te worden en reiziger te zijn. Dat laatste vind ik eigenlijk best belangrijk." Diverse lezers brengen trouwens de goeie ouwe ferry onder de aandacht.

Examen

Peter van Witteveen uit Spanje maakt er helemaal een potje van. "Hallo meneer Van Noord, voordat ik mijn commentaar schrijf, wilt u zo vriendelijk zijn om eerst deze vraag voor mij te beantwoorden: "HOE HARD RIJDT DE EUROSTAR IN DE TUNNEL?"Ja zeg, meneer Witteveen, is dit een examen of zo? Daar ga ik als waarnemer-voor-een-week mijn vingers niet aan branden, dat mag Jos volgende week lekker zelf uitzoeken…

Reageren? checkpoint@telegraaf.nl