Nieuws
1045981
Nieuws

Vodafone wijzigt blokkeerprocedure

Vodafone heeft vrijdag de procedure aangepast voor het blokkeren van nummers bij verlies of diefstal van telefoons. Het telecombedrijf deed dat nadat RTL Nieuws naar eigen zeggen de telefoon van minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken had geblokkeerd. De nieuwszender wilde daarmee aantonen hoe kinderlijk eenvoudig het was om de telefoon van Vodafone-klanten te blokkeren.

Klanten konden tot nu toe bellen met een nummer en volledig automatisch zonder tussenkomst van een medewerker hun nummer laten blokkeren. „Vanaf nu kan het blokkeren van een nummer alleen nog maar na tussenkomst van een medewerker, die persoonlijk verifieert of het verzoek daadwerkelijk van de eigenaar van het mobiele nummer afkomstig is”, meldt het telecombedrijf op zijn website.

Een woordvoerder van Vodafone zegt dat er tot nu toe geen signalen waren dat de procedure werd misbruikt.

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil het blokkeren van Plasterks nummer dinsdag tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer aan de orde stellen. Hij herinnert eraan dat de „provider van de overheid” in 2011 ook al in opspraak raakte omdat destijds voicemails van Vodafone-klanten, onder wie politici, konden worden afgeluisterd. Hij vindt dat het contract met Vodafone moet worden opgezegd.

Van Raak in een verklaring: „Politici voeren vaak gevoelige gesprekken met burgers, of vertrouwelijke gesprekken met collega's. Het is onbegrijpelijk dat journalisten zo gemakkelijk toegang hebben tot onze telefoons, of die met één telefoontje kunnen blokkeren. Het gebruik van Vodafone maakt ons bovendien heel kwetsbaar voor spionage door de Amerikanen. Er zijn voldoende redenen om het contract met Vodafone op te zeggen en te zoeken naar een veilige provider.”