Nieuws/Binnenland
1047339
Binnenland

Kloof excellent en laaggeletterd groeit

Nederlanders zijn gemiddeld erg slim: op het gebied van rekenvaardigheid, taalvaardigheid en probleemoplossend vermogen neemt Nederland een internationale koppositie in. Maar tegelijkertijd neemt ook het aantal laaggeletterden toe. De verschillen tussen deze twee groepen worden de laatste jaren steeds groter.

Dat blijkt uit het dinsdag gepresenteerde PIAAC-onderzoek, uitgevoerd onder leiding van de OESO in 24 landen. In Nederland hebben ruim 5100 mensen tussen 16 en 65 jaar meegedaan aan het onderzoek. Het Nederlandse deel van het rapport is opgesteld door het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (Ecbo) en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA).

12 procent van de Nederlandse bevolking is laaggeletterd; het zijn vooral oudere autochtonen met een gemiddeld opleidingsniveau. Iemand die laaggeletterd is, is niet per definitie iemand die niet of nauwelijks kan lezen. ,,Het gaat om mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met lange stukken tekst, zoals de bijsluiter bij medicijnen. Met name veel oudere laaggeletterden vonden het lastig toen de kaartjesautomaten op treinstations kwamen’’, aldus de onderzoeker.

Daartegenover staat de groep excellente mensen: bijna een op de vijf personen. In deze groep zitten veel autochtonen die ouder zijn dan 35 jaar, ze hebben een baan en een hogere opleiding gevolgd. ,,Deze mensen kunnen complexe informatiebronnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van belastingpapieren en andere ingewikkelde formulieren’’, zegt de onderzoeker.

,,De resultaten tonen aan dat ons onderwijs een uitstekende basis legt voor een goede deelname aan de arbeidsmarkt en de samenleving’’, zegt minister Jet Bussemaker van Onderwijs in een reactie op het rapport. ,,Toch blijft taalvaardigheid een aandachtspunt, ook als je kijkt naar de groep laaggeletterden. Want de komende 30 jaar blijft kennis de sleutel voor een succesvol Nederland.’’

Samen met vier andere landen neemt Nederland de tweede positie in op het gebied van rekenvaardigheid bij volwassenen; alleen Japan scoort beduidend hoger. Op het gebied van taalvaardigheid en probleemoplossend vermogen scoren wederom Japan en ook Finland beter.