Nieuws
1047886
Nieuws

Opbrengst boetes alleen besteden aan infrastructuur

Nederlanders zien het liefst dat de inkomsten uit verkeersboetes het liefst alleen worden uitgegeven aan de infrastructuur, maar volgens de Bovag gaat dat nooit gebeuren omdat het overheidssysteem niet zo werkt.

“Het zou logisch zijn als de overheid inkomsten uit verkeersboetes uitgeeft aan infrastructuur, maar de overheid kijkt niet naar wat het geld vandaan komt. Belangrijker is de scheve verhouding tussen inkomsten van de overheid door de automobilist en wat deze groep ervoor terugkrijgt. Die verhoudingen hiervan zijn compleet zoek. Al jaren”, aldus Paul de Waal van de Bovag.

Doelbelastingen

De overheid ontving vorig jaar 20 miljard euro van de automobilist, terwijl er maar 5,2 miljard euro werd uitgegeven aan verkeersvoorzieningen. De RAI Vereniging vindt dat de boeteopbrengsten niet zozeer uitgegeven hoeven te worden aan autogerelateerde zaken als de infrastructuur. “De overheid moet dat wel doen met opbrengsten uit MRB, BPM en bijtelling, want dat zijn doelbelastingen. Verkeersboetes niet”, zegt Harald Bresser van RAI Vereniging.

Opbrengsten

De Nederlandse overheid liet eerder weten de opbrengsten van verkeersboetes op de A2 en A4 te gaan gebruiken om de tegenvallende inkomsten uit griffierechten te compenseren. De overheid verwacht dit jaar op dit gebied namelijk een tegenvaller van 40 miljoen euro. In de eerste 4 maanden dit jaar werden er 560.000 boetes uitgedeeld op de A2 en A4, goed voor een opbrengst van 80 miljoen euro. Op die snelwegen gelden trajectcontroles.