Nieuws

Albumrecensie: Miley Cyrus- Bangerz

Na alle ophef over singles We can't stop en Wrecking Ball heeft Miley Cyrus vandaag eindelijk haar nieuwe album Bangerz uitgebracht, dat volgens haarzelf een klassieker moet worden.

Van lief en onbenullig kindsterretje naar dagelijks nieuws in de roddelrubrieken: om Miley Cyrus kunnen we niet langer heen. Op haar nieuwe album Bangerz is ze even duidelijk als in haar veelbesproken nieuwe videoclip bij Wrecking ball (waarin ze hamers likt en naakt aan de ketting hangt): Hanna Montana is volwassen.

,,I just started living”, zingt Cyrus al meteen in openingsnummer Adore you, waarmee de toon meteen is gezet. De lome beat en de elektronisch stemvervormingen doen wat aan Rihanna denken. In het al iets snellere, maar nog altijd ingehouden We can’t stop kondigt de Amerikaanse (20) aan dat het feest de hele nacht gaat duren en dat de rij op de wc voor een lijn langer en langer wordt. ,,We do what we want.” Tsja...

Samenwerkingen

Geen grote popplaat zonder de nodige samenwerkingen en op SMS trekt Cyrus verrassend Britney Spears uit de hoge hoed. Spears onderging ooit eenzelfde van braaf naar stout-metamorfose als Cyrus, ging bijna aan haar feestgedrag onderdoor en werd muzikaal nooit meer dezelfde; Miley kan maar een voorbeeld hebben. Jammer is ook dat de twee soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn in dit veel te ver doorgemixte nummer.

Het country-shuffeltje 4x4, waaraan rapper Nelly zijn medewerking verleende, is dan stukken leuker, en niet onbelangrijk: origineler.Daar ontbreekt het namelijk aan op Bangerz. De meeste R&B-paden die ze kiest zijn al platgelopen en Cyrus voegt qua stem weinig toe – dat doet haar persoonlijkheid.

Een goed voorbeeld is Wrecking ball: ook die ballad vormt een zijweg van de hoofdstraat R&B en is daarmee meteen één van de hoogtepunten. Een nummer dat zich leent voor de grootste concertzalen en dat indruk maakt. Misschien temeer doordat het omgeven wordt door oppervlakkige songs als Love money party (met Big Sean), Do my thang en Drive. Feit blijft dat Cyrus met zo’n Wrecking ball, maar bijvoorbeeld ook met de theatrale elektrowals FU (feat. French Montana) laat horen echt wel het een en ander in haar mars te hebben.

 Verwachtingen

Over het geheel gezien is Bangerz daarmee precies wat je er van verwacht. Een plaat waar je benieuwd naar bent na de voortdurende ophef rond haar persoon, maar één die de onmogelijke verwachtingen natuurlijk niet waarmaakt. Haar houding en voorkomen doen vermoeden dat het Miley Cyrus worst zal zijn. Nieuws blijft ze toch wel zolang de roddelrubrieken haar als haviken op de hielen zitten en dat ze heel erg volwassen is op haar 20 moet de hele wereld ondertussen wel weten.

De helft van haar missie is daarmee al bij voorbaat geslaagd. De rest is weliswaar niet helemaal gelukt met dit nieuw album, want ze blijft toch nog wel een eind verwijderd van de Lady Gaga’s en Rihanna’s, om maar eens een paar concurrent popdiva’s te noemen. Gelukkig heeft ze daar nog de rest van haar leven de tijd voor. De makke van volwassenheid is namelijk dat je nooit meer terug kunt.

BANGERZ IS VANAF VANDAAG VERKRIJGBAAR