Nieuws/Binnenland

Veluwe innoveert samen

De bedrijvigheid op de Veluwe gaat uiteraard veel verder dan uitsluitend recreatie en toerisme, de grootste troef van de streek. Door zoveel mogelijk innovatie aan te jagen in onderling verband, probeert VCT Gelderland de Veluwe door de crisis te loodsen. "Het kost me nog wel eens moeite om bedrijven ervan te overtuigen dat wij daar dus écht niks voor terug hoeven", zegt innovatiedirecteur Rijk Verheul.

"Zeker in crisistijd is innovatie iets wat snel achterwege gelaten wordt, het kost immers veel tijd en ook veel geld", zegt Verheul. Naast coaching en begeleiding kan VCT echter ook financieel bijspringen, dankzij bijdragen van het Rijk, de provincie en Brussel. "Een beetje haalbaarheidsstudie kost al snel 6500 euro. Ik ga kijken bij zo'n Veluwse ondernemer naar wat hij al heeft. Word ik overtuigd van de kansen, dan hak ik meteen de knoop door en betalen wij grotendeels die kosten. Dan kunnen ze gelijk vooruit. Die aanpak is uniek in Nederland!"

Er wordt zoveel mogelijk gezocht naar partners uit de buurt. Om het onderzoek te verrichten, of om echt de handen ineen te slaan. "Aan al die nieuwe koppelingen heeft de hele regio wat. Maar is de beste partner niet hier te vinden, dan kijk ik uiteraard ook naar iets verder weg. Het resultaat telt."

Ook als er serieuzer geld nodig is voor een prototype, kan bijgesprongen worden. "Tot een kostenplaatje van 150.000 euro kunnen we maximaal de helft als renteloze lening verstrekken via een Gelderse financier. De andere helft brengt het bedrijf zelf in, dat verlaagt de drempel aanzienlijk", zegt Verheul.

Guido Schoenmakers en Jean-Pierre van 't Zand van Easy Riet in Harderwijk kwamen een jaar geleden bij VCT terecht met hun plan voor eenvoudig zelf te leggen 'rietpannen' als dakbedekking. Niet voor woningen maar voor tuinhuisjes of overkappingen. Een haalbaarheidsonderzoek grotendeels op rekening van VCT onderbouwde de commerciële kansen van hun plannen.Van 't Zand: "Onze grootste vraag was toen: hoe krijgen we de productie technisch van de grond? We hebben het product vervolgens uitontwikkeld met de hulp van een lokale partner en Wim van Dijk, de oud-voorzitter van de Vakfederatie Rietdekkers die hier in de buurt bleek te wonen."

Schoenmakers: "We staan nu op de drempel om in zee te gaan met OLG, een van de grootste white-labelfabrikanten van tuinhuisjes. Alleen al voor één model huisje kan het gaan om 25.000 vierkante meter per jaar! Voor het opschalen van onze productie is veel geld nodig, via VCT zijn we in gesprek gekomen met de financier PPM Oost. Met enkel ons spaargeld had het nooit zo'n vaart kunnen krijgen."

Voor het intelligente bad van Ted van Scheppingen van Tilcentrum in Vierhouten liet VCT de markt door twee Windesheim-studenten in kaart brengen. Het slimme bad ziet per persoon toe op de gewenste hoeveelheid water en een veilige temperatuur. Merken de sensoren dat iemand echt wegzakt, dan is het bad in 20 seconden geleegd. "Mensen in zorg- of verpleeghuizen kunnen dan weer vaker in bad, dat schiet er nu meestal bij in. En er gebeuren nog steeds heel veel ongelukken mee."

Net over de regiogrens zit echter een van de grootste badfabrikanten van ons land, wist Verheul. "Zij gaan ze waarschijnlijk maken, en mij voor de scherpste prijs leveren", zegt Ted. "Ik hou de zorgmarkt, zij mogen in licentie de rest van de commerciële markt bedienen. Het hele traject tot en met de drie prototypes kostte al een ton." Rijk: "Samen gaan we nu kijken hoe we de business hiervoor kunnen vergroten richting de instellingen."