Nieuws/Binnenland

’Een ezel stoot zich in het gemeen niet twee keer aan dezelfde steen’

Uitslag Stelling: Dom, dommer, domst

„Dit rariteitenkabinet weet van gekkigheid niet wat het moet doen om geld in het laatje te krijgen en kijkt absoluut niet naar de gevolgen van zijn maatregelen.” Deze uitspraak van één van de deelnemers aan de Stelling van de Dag weerspiegelt de gevoelens van de meerderheid van de respondenten.

Het is niet uitgesloten dat het kabinet opnieuw een vliegtaks gaat invoeren. Dit voornemen noemt u „schadelijk en uitermate dom”. Een andere stemmer op de Stelling van de Dag doet er nog een schepje bovenop: „Dom, dommer, domst.” „Het kabinet tekent hiermee zijn eigen doodvonnis. Niet steeds meer lastenverzwaringen en belastingverhogingen maar snijden in eigen vlees zou het motto van deze regering moeten zijn.”

Banen

Volgens de luchtvaart en reiswereld zou de maatregel 37.500 banen kunnen kosten. Een kwart van de deelnemers aan de Stelling kan zich nauwelijks voorstellen dat het om zo veel medewerkers zou gaan, maar twee derde vindt dat wel aannemelijk. „Het is pure vernietiging van de economie. Al jaren draait de luchthaven Schiphol relatief veel beter dan de rest van het bedrijfsleven. Daar moet je dus met je handen vanaf blijven.”

Verbaasd bent u vooral over het feit dat in 2008 ook al eens een vliegtaks is ingevoerd. Deze maatregel had rampzalige gevolgen en is onder druk van de getroffen branche na een jaar weer teruggedraaid. In dit licht halen verschillende respondenten een bekend gezegde aan: „Een ezel stoot zich in het gemeen niet twee keer aan dezelfde steen.”

De vliegtaks zou waarschijnlijk voor Europese vluchten 10 euro gaan bedragen en voor intercontinentale vluchten 20 euro. Bijna tachtig procent van de deelnemers vindt dat het gaat om structurele bedragen. „Elke heffing is er gewoon een te veel”, zo vindt u. Twintig procent denkt daar echter heel anders over. „Als je een vakantie kunt betalen, kun je dit bedrag ook wel missen”, zegt een van u een beetje bits. Iemand anders voegt daar aan toe: „Alle vliegtuigen zitten nog steeds vol. Een tientje meer of minder kan er dus ook nog wel vanaf.”

Iets meer dan de helft van de stemmers denkt dat Nederlanders minder zullen gaan vliegen als de taks wordt ingevoerd. Ruim veertig procent denkt dat dit niet zal gebeuren.

Uit ervaring

Een piloot spreekt uit ervaring: „De vorige keer toen de prijzen van vluchten als gevolg van de vliegtaks omhoog gingen, zag ik meteen minder passagiers op onze vluchten. Dat betekent schade voor de Nederlandse economie.”

Eén van u merkt op dat de Nederlandse luchtvaartbranche nog steeds de gevolgen ondervindt van de taks die in 2008 werd ingevoerd. Nederlanders hebben destijds ontdekt dat vliegen vanuit Duitsland en België aanzienlijk goedkoper is. Op de vraag of u zelf wel eens vanuit deze landen vliegt, antwoord 48 procent met ja. „Vanuit Duitsland vliegen scheelde mij en mijn gezin maar liefst 650 euro. Bovendien is het parkeren er aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Op de terugweg tanken we bij onze oosterburen en doen we flink wat boodschappen. Op deze manier loopt de Nederlandse schatkist heel wat geld mis. Zou de regering zich dat realiseren?”

Iemand van u wil nog graag zijn visie kwijt aan het zittende kabinet: „Zolang de overheid niet snapt dat het steeds verhogen van belastingen de economie alleen maar verder in een neerwaartse spiraal brengt, wordt het begrotingstekort alleen maar groter in plaats van kleiner.”