Nieuws/Binnenland
1052485035
Binnenland

Consumentenbond tikt autoverzekeraars op de vingers om verhogen premies

Een verhoging van de premie voor een verzekering heeft vaak te maken met ’meer en duurdere schades’ bij de consument.

Een verhoging van de premie voor een verzekering heeft vaak te maken met ’meer en duurdere schades’ bij de consument.

DEN HAAG - Verzekeraars moeten klanten vooraf beter informeren over het verhogen van premies voor autoverzekeringen, vindt de Consumentenbond. De bond stelt dat bijna de helft van de autobezitters afgelopen jaar een hogere premie moest betalen maar hier vooraf geen duidelijke informatie over ontving.

Een verhoging van de premie voor een verzekering heeft vaak te maken met ’meer en duurdere schades’ bij de consument.

Een verhoging van de premie voor een verzekering heeft vaak te maken met ’meer en duurdere schades’ bij de consument.

De Consumentenbond deed onderzoek onder 4000 autobezitters. In de meeste gevallen bleef de premiestijging beperkt tot 10 procent, maar 1 op de 13 ondervraagden kreeg een verhoging die varieerde van 20 procent tot een verdubbeling. De reden hiervoor was vaak ’meer en duurdere schades’. Een groot deel van de ondervraagden kreeg een maand vooraf bericht over de prijsstijging. Ruim een op de tien ondervraagden kreeg helemaal geen bericht.

De bond sprak verzekeraars al eerder aan op de gebrekkige informatie aan klanten. De Consumentenbond vindt dat verzekerden minimaal twee maanden van tevoren geïnformeerd moeten worden.