Nieuws

Wartaal

Gelukkig, de Costa Concordia staat weer overeind. Zo'n gekapseisd rampschip is niet goed voor het 'vaarvakantiegevoel'. Juist terwijl cruises steeds populairder worden.

Dat komt vooral door de dalende (all-inclusive) prijzen, omdat er wereldwijd teveel cruiseschepen rondvaren. Acht dagen cruisen in de Middellandse Zee of Cariben kan al voor rond 500 euro, als je een leuke aanbieding te pakken krijgt. Maar ja, er komen dan alleen nog wel verplichte fooien bij. Die kunnen oplopen tot 25% van de reissom! Dat zijn de Amerikanen misschien gewend, maar wij in Europa niet.

Ik vind het niet kunnen dat cruisepassagiers pas aan het einde van hun reis worden geconfronteerd met onverwachte 'tip-bedragen' van wel 100 euro, die extra moeten worden betaald als ze van boord stappen. Dat riekt naar misleiding en zakkenvullerij. Ook al staat het in 'de kleine lettertjes'.

Online-vaarspecialist Captain Cruise heeft daar wat op gevonden. „We zetten altijd bij de prijs wat men kwijt is aan fooi, zodat niemand verrast kan wordten. Dat wordt gewaardeerd”, zegt Michel Kuijs. Het liefst zou hij zien dat rederijen onvermijdbare extra's gelijk in de reissom opnemen. „Dat is het eerlijkst."

Helaas doet slechts een enkeling dat. Ook in de luchtvaart zijn er algemene vervoersvoorwaarden, waar vliegmaatschappijen zich juridisch achter kunnen verschuilen om de goedwillende reiziger legitiem een poot uit te draaien.

Het is hoog tijd dat er aan die wanpraktijken een einde komt. Kleine lettertjes zijn vaak een onbegrijpelijke, ontoegankelijke, onredelijke en onleesbare begrippenjungle. Voor de doorsnee consument wartaal.

p.eldering@telegraaf