1057868
Binnenland

Greenwashing

De verontwaardiging in Nederland is groot als bedrijven geld verdienen of reclame maken over de rug van zieke en hulpeloze mensen. Het blijft echter opvallend stil wanneer hetzelfde gebeurt met grote bedrijven die groen, duurzaamheid en een betere wereld gebruiken om hun producten aan te prijzen terwijl hun enige beleid alleen bestaat uit meer geld verdienen en milieu en samenleving aan hun laars te lappen.

Met leugens en valse intenties wordt vaak met succes geprobeerd om het publiek te doen geloven dat het om een betere wereld gaat. Deze vorm van misleiding, ook wel greenwashing genoemd, moet echt een halt worden toegeroepen.

Aan de schandpaal met die clubs! Zij beseffen hoe slecht de wereld eraan toe is en gebruiken dat sentiment om hun producten te verkopen, terwijl hun handelwijze op macht en winst op korte termijn is gebaseerd.

Meteen maar wat voorbeelden. Ik was erbij toen Coca-Cola in 2009 tijdens de klimaattop in Kopenhagen de PlantBottlecampagne startte. Deze maand bleek dat die groene fles maar weinig van zijn claim kan waarmaken. De multinational werd door de ombudsman in Denemarken op niet mis te verstane wijze op de vingers getikt.

De lijst van grote bedrijven als Shell, die regelmatig wegens milieudelicten wordt aangeklaagd, en Nestlé, die adviezen geeft tégen borstvoeding ten gunste van eigen producten, is beschamend groot.

Pas op voor degenen die autoriteit als waarheid aannemen in plaats van waarheid als autoriteit. De publieke boycot zal niet lang meer uitblijven.