Nieuws

Porsche 911 Turbo Cabriolet: Het dak eraf

De eerder deze maand gepresenteerde Porsche 911 Turbo staat niet eens bij de dealers, of de Duitse autobouwer stelt alweer de volgende telg voor. Met de Turbo Cabriolet rondt de fabrikant direct het Turbo-aanbod af.

Porsche stelt de 911 Turbo Cabriolet in november op de autoshow in Los Angeles voor. Daar staat de open uitvoering ongetwijfeld in de schaduw van de fonkelnieuwe Macan, vandaar dat de 911 Turbo Cabriolet nu al op foto's wordt getoond. In december arriveert het voorlopige topmodel bij de dealer.

Vierwielaandrijving

Net als de Turbo Coupé komt de Turbo Cabriolet er in twee versies, de Turbo en de Turbo S. De basisversie, al is de vraag in hoeverre je van een basisuitvoering komt spreken, beschikt over een 3,8 liter zescilinder boxermotor met directe inspuiting en twéé turbo's. Daaruit putten de technici van Porsche 520 pk. Het is voldoende om de sprint 0-100 km/h in 3,5 tellen af te ronden. De topsnelheid bedraagt 318 km/h. Als S beschikt de Turbo Cabriolet over dezelfde motor. Door de krachtbron ietwat te kietelen komt de output op 560 pk uit en is de acceleratie 0-100 km/h in 3,2 tellen te realiseren. In beide gevallen wordt het vermogen middels vierwielaandrijving op de weg overgebracht. Porsche noemt zijn systeem Porsche Traction Management. Vierwielbesturing en een automaat met dubbele koppeling (PDK) zijn eveneens aanwezig op beide versies.

Cabriodak

De carrosserie van de Turbo Cabriolet is ten opzichte van de eveneens vierwielaangedreven Carrera 4 aangepast. De achterste schermen steken 28 mm verder uit, terwijl de heupen' van de '4'-modellen reeds zijn verbreed. De kapconstructie is echter identiek aan de reguliere cabriolet. In een seconde of 13 seconden laat de softtop zich openen of sluiten, wat stilstand of tot een snelheid van 50 km/h kan worden uitgevoerd. De open variant van de 911 Turbo is voor € 200.900,- te bestellen. De S in de type-aanduiding kost € 34.200,- extra.