Nieuws
1058043
Nieuws

Hogere positionering Hyundai i10

Hyundai zet de fonkelnieuwe i10 hoger in de markt dan het bestaande type. Daardoor zal de auto naar verwachting aan de onderzijde van de markt wat klanten verliezen, maar juist klanten die naar een kleiner model overstappen opvangen. Dat denkt de Nederlandse importeur.

De compleet nieuwe i10 is groter en ruimer dan het bestaande model, dat door de komst van de nieuwe generatie direct het veld ruimt. Hij moet tevens een kwaliteitslag slaan. Tijdens de presentatie vergeleek het merk de boreling verschillende malen met de Volkswagen Up om de kwaliteit van de hatchback te benadrukken. ”De fabrikant heeft veel werk gemaakt van de kwaliteitsbeleving. Nergens in het interieur zijn schroeven te zien en we bieden nieuwe voorzieningen aan die tot op heden op duurdere modellen werden geleverd,” legt Managing Director Hans Kwaad van Hyundai-importeur Greenib Car uit.

Eerste auto

”Uit onderzoeken blijkt dat de i10 door het overgrote deel van onze klanten als eerste auto binnen het gezin wordt gebruikt. Dat betekent dat er in vergelijking met een ’tweede auto’ meer kilometers worden afgelegd. Tijdens de ontwikkeling van de auto is daar rekening mee gehouden." Kwaad spreekt van een A+-positionering met dito prijskaartje. ”De prijsstelling is nog niet bekend, maar we verwachten dat de vanafprijs bij minder dan 10.000 euro begint. Hoe ver daaronder kunnen we nog niet aangeven. Het wordt in ieder geval geen instapprijs van 7.000 euro." Het huidige model kost net geen 8.500 euro in de basisuitrusting. ”We zijn ons ervan bewust dat we de autokopers in het onderste deel van het A-segment niet meer aanspreken, maar we zullen de groep die vanuit een grotere Volkswagen Polo of Ford Fiesta overstapt wel bedienen. Prijzen we ons uit de markt? Nee, want veel van de kleine modellen kosten inclusief opties tussen de 10.000 en 12.000 euro." Hoe de i10 voor dat bedrag is aangekleed, kan de importeur nog niet zeggen. Daarover wordt nog onderhandeld met de fabrikant.

Driedeurs

De i10, die op een compleet nieuw platform staat, komt er vooralsnog alleen als vijfdeurs, want over een driedeurs wordt niet gesproken. De intentie is om er volgend jaar in heel Europa 74.000 te verkopen. Voor Nederland zijn 6.000 stuks gereserveerd. In oktober komt de auto op de markt. Van het vorige model verkocht Hyundai 450.000 stuks sinds 2007. De verkoop profiteerde van de sloopregelingen in verschillende landen, aldus de fabrikant.