Nieuws/Binnenland
1058087
Binnenland

Crisisbestendige strandtent rukt op

Wie wat wil gaan eten of drinken op het strand heeft steeds meer keuze. Er komen steeds meer strandtenten bij in Nederland, zo blijkt uit cijfers van het Kenniscentrum Horeca.

In 2001 waren er in Nederland 326 strandtenten. In 2013 waren dat er liefst 70 meer, waardoor de grens van 400 paviljoens in zicht komt.

Volgens Paul Zonneveld, voorzitter van strandtenthoudersvereniging NVSN, is de groei te danken aan twee positieve ontwikkelingen binnen de branche. „Sinds een aantal jaar mogen sommige strandtenten het hele jaar open blijven, al is dat wel gemeentegebonden. In Zandvoort zijn dat er bijvoorbeeld zeven, in Scheveningen elf.” Aangezien zo'n 'jaarbedrijf' meer omzet draait dan een tent die alleen 's zomers open is, wagen potentiële nieuwe ondernemers sneller de sprong.

„Daarnaast hebben veel strandtenten de afgelopen jaren hun 'restaurantfunctie' verbeterd: paviljoens zijn 's avonds ook open en serveren soms hele uitgebreide maaltijden”, legt de voorzitter uit. Dat maakt exploitanten minder afhankelijk van mooi weer. „Dan komen klanten juist ook bij slecht weer: voor het mooie uitzicht, bijvoorbeeld.” Ook dat levert omzet op en brengt startende ondernemers op ideeën.

Bestaande paviljoens komen bovendien met relatief weinig kleerscheuren de crisis door. Zonneveld: „Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die slecht draaien. Maar veel paviljoens laten overduidelijk zien dat ze er zijn, met vlaggen, parasols en terrassen. De strandtenten zijn de laatste jaren meer gaan letten op hun uitstraling en dat adviseren we ook op vergaderingen. Dat helpt.”