Nieuws/Binnenland
1059920
Binnenland

Lange rechte wegen met soms een boerderij

Den Helder: Geschiedenisles!

Vaak geweest naar Den Helder om de boot te nemen naar Texel. Maar nauwelijks iets ervan gezien behalve een blik op de veerhaven. In mijn jeugd wel eens binnen geweest in een onderzeeboot. Maar daarmee houden m’n herinneringen op. Tijd voor een rondje Den Helder!

Als we onze eerste meters wegtrappen zien we direct mannen en vrouwen in uniform. Den Helder is synoniem aan de Koninklijke Marine. Koning Willem Alexander heeft er zijn dienstplicht vervuld van augustus 1985 tot januari 1987. In 1988 was hij wachtofficier aan boord van de Van Kinsbergen. Bekend is dat Willem Alexander een groot liefhebber is van de zee en waterprojecten. Dat moet in de genen zitten…

Terrassen

Genoeg water onderweg tijdens onze fietsroute. Het begint al met de vaarten en kades met enkele leuke terrassen. Een heel wat leukere plek om op de veerboten naar de eilanden te wachten dan bij de saaie terminal. We fietsen langs een fort de stad uit. De geschiedenis van de marine gaat terug naar 1488 en de forten waren van enorm strategisch belang. Tijdens vele eeuwen kwamen hier tussen Texel en Den Helder koopvaardijschepen langs die via de Zuiderzee op weg waren naar Amsterdam. Maar ook vijandige oorlogsschepen werden hier tegengehouden. Niet alleen wij bouwden hier forten. In 1811 liet Napoleon hier Fort Kijkduin bouwen. Anno 2013 is Den Helder ook bekend vanwege vele offshore-activiteiten. Vliegveld De Kooij is een belangrijke basis voor vervoer van en naar de olieplatforms in de Noordzee. Ook komen er hier veel pijpleidingen aan land en de Nam heeft er een grote gasbehandelingsinstallatie.

Niet veel later fietsen we door een gebied dat ons nog een mooi facet van de Nederlandse geschiedenis toont. Niet alleen zijn we voor eeuwig verweven met zeehelden en de overzeese handel, maar ook de strijd tegen het water en de inpoldering. De de Anna Paulownapolder die in 1846 gereed kwam. De polder werd genoemd naar de echtgenote van koning Willem II. Grappig feitje is dat Rob de Nijs zijn eerste hitje in de top 40 had met het nummer: 'Anna Paulowna'. Ook de Van Ewijcksluis kwam in datzelfde jaar gereed. Mooie plek voor een pauze.

Dijk

We hebben de keuze uit twee horecagelegenheden. Vanaf het terras bij Hotel Eetcafé De Brug kijken we uit op de jeugd die vertier zoekt in de Lage Oude Vaart. Behalve de vaart ligt hier ook het Balgzand en het Amstelmeer. De Amsteldiepdijk was een voorloper en kleinere versie van de Afsluitdijk. De dijk werd afgeleverd in 1925 en sloot het Amsteldiep af. Eenmaal terug op de fiets volgen we niet de weg naar Wieringen, maar de dijk richting knooppunt 17. Voor uitzicht over het meer is het wel noodzakelijk om de dijk af en toe te beklimmen. Vogels zien we nauwelijks, maar de planten zijn zeker met de lage waterstand bijzonder om te zien.

Lange, rechte wegen met soms een boerderij kenmerken dit land. Een boer is bezig de oogst binnen te halen. De eigenaresse van een bed & breakfast groet ons enthousiast. Het heeft wel wat om hier een nachtje te slapen. Wel moet je goed tegen de stilte kunnen. Waaien doet het ook. De windmolens die hier overal staan, maken heel wat toeren. Best jammer dat we de wind tegen hebben op onze weg naar Anna Paulowna en Julianadorp. Het is een stukje om even onze tanden in te zetten. Het dorpje zelf kent ruim 7000 inwoners en maakt nu deel uit van de gemeente Hollands Kroon. De koninklijke familie heeft hier duidelijk zijn sporen achter gelaten. Na een wat saai stuk langs een vaart fietsen we het ook wat saaie Julianadorp binnen. Al snel leiden mooie rustige fietspaden ons probleemloos het dorp uit. Ineens zien we de duinen en vuurtoren de Grote Kaap liggen.

Lange Jaap

Na nog even de zee bewonderd te hebben, pakken we de fietsroute weer op. Dit zijn ongetwijfeld de mooiste fietskilometers. Het fietspad loopt eerst nog parallel aan de kustweg, maar duikt dan definitief de duinen in. Het pad kronkelt door een prachtig natuurgebied. Kleine klimmetjes en afdalingen volgen elkaar in snel tempo op. Vuurtoren Lange Jaap is 63 meter hoog en was lange tijd de hoogste vuurtoren van ons land. Het is nog wel de hoogste gietijzeren toren van Europa. Het is voor ons ook een baken op weg naar Den Helder.

De fietsroute verrast. Voor Den Helder fietsen we ineens buitendijks. Het is bijna zes uur in de avond, de hemel is strakblauw, de temperatuur is 18 graden en de zon schittert op het water. Genieten dus en verrassend om te zien hoe weinig fietsers dit meemaken…

 Eigenlijk het mooiste moment van de dag, maar waarom zijn er dan zo weinig fietsers? Bovenop de dijk koesteren een paar wandelaars met hond wel het uitzicht. Wat mannen beproeven hun geluk met vissen. En wij scharen de kilometers aaneen voortgedreven door een heerlijke wind die in onze rug blaast. Aan de andere kant van het water zien we de zandplaat Noorderhaaks. Of er ook zeehonden zitten, kunnen we met het blote oog niet zien. Later verheft Texel zich boven het Marsdiep uit. Inmiddels zien we geen knooppuntenbordjes meer, maar verdwalen is uitgesloten. Aan het eind fietsen we de veerhaven binnen. We zwaaien even naar de gasten op de boot die net vertrekt... We roepen nog toe: ,,Kom ook eens fietsen rond Den Helder”, maar onze woorden gaan verloren in de zilte zeewind.

Routebeschrijving

Start- en eindpunt: Marinemuseum, Hoofdgracht 3, 1781 AA Den Helder

Afstand: 49 km

Ga vanaf het Marinemuseum in westelijke richting. Dus niet richting Veerhaven naar Texel. Vanaf knooppunt 3 naar 7 -9 (Vliegveld De Kooij) – 11 – 18 – 17 – 16 – 15 – 72 – 71 (Veerpontje: check de tijden vooraf op www.voetveren.nl) – 92 – 93 – 94. Je bent nu vlakbij vuurtoren De Kaap. Rij naar kooppunt 8 – 5 – 3. Markering in duingebied is soms wat onduidelijk. Blijf de borden LF 1 volgen. Volg de kust tot je weer bij de Veerhaven bent.