Nieuws/Binnenland

McDonald's winnaar Liegebeestprijs om plofkip

McDonald's is zaterdag uitgeroepen tot Liegebeest 2013. De stichting Wakker Dier kende de 'prijs' aan de fastfoodgigant toe omdat die niet eerlijk is over het gebruik van plofkip in zijn producten en daarmee misleidt McDonald's het publiek.

„McDonald's is een echte 'greenwash kampioen'”, vindt Wakker Dier. „Mooie sier maken met sla van het land, maar ondertussen gewoon blijven kiloknallen met plofkipnuggets.” De stichting voor dierenwelzijn in de vee-industrie neemt het McDonald's kwalijk dat op de website wordt ontkend met plofkip te werken. Bovendien wordt er in een recente tv-campagne met geen woord gesproken over de herkomst van hun kipproducten, terwijl de sla, frietjes, rundvlees en tomaten wel de revue passeren, aldus Wakker Dier.

In de uitzending van het tv-programma's Kassa zei een woordvoerster van McDonald's dat het bedrijf de prijs naast zich neerlegt, omdat het bedrijf het „oneens is met de benadering van Wakker Dier”. McDonald's bestrijdt dat er plofkip gebruikt wordt. „Wij gaan zeer zorgvuldig met de kippen om en stellen hoge eisen, waaronder eisen aan dierenwelzijn.” Wakker Dier was niet onder de indruk. „Het blijven kuikens die in 6 weken vetgemest worden tot een kip van 2 kilo”, aldus de woordvoerster. „McDonald's gaat het woord plofkip blijkbaar niet in de mond nemen, dus ik denk dat we hier volgend jaar weer zitten met een Liegebeestaward voor McDonald's.”

Het is de vijfde keer dat de Liegebeestprijs is uitgereikt. Deze keer stemden ruim 14.000 mensen op een van de vier genomineerde bedrijven. McDonald's heeft volgens Wakker Dier de andere genomineerden ver achter zich gelaten. Op de tweede plek eindigde Friesland Campina, het Duurzaam Palingfonds werd derde en Arla Natura vierde. Albert Heijn was ook genomineerd, met de 'AH-excellent (plof)kip met pesto' zoals Wakker Dier het noemde. Die nominatie is teruggetrokken toen Albert Heijn toezegde voortaan kip te gebruiken die een beter leven heeft gehad.