Nieuws/Binnenland

Meldpunt Deutsche-gedupeerden

MKB-Nederland opent een meldpunt voor ondernemers die in de knel komen met hun financiering via Deutsche Bank. De bank heeft eerder aangekondigd dat het ’afwil’ van circa 18.000 klanten. Maar sommige mkb’ers komen vervolgens niet meer aan een andere bank, waardoor hun bedrijf in moeilijkheden kan komen.

MKB krijgt die signalen al langer binnen, zegt directeur Leendert-Jan Visser van de werkgeversorganisatie. „Wij hebben nu van Deutsche Bank de toezegging gekregen dat we cases die wij binnenkrijgen op het hoogste niveau mogen komen bespreken en dat er een oplossing wordt gezocht. Ondernemers hebben er niet veel aan als je meehuilt, ze willen dat het opgelost wordt.”

Woede

Onder ondernemers is grote woede ontstaan vanwege de actie van Deutsche. Ze voelen zich bij het grofvuil gezet. En nog veel belangrijker: andere banken zijn vanwege de economische ontwikkeling en nieuwe bufferregels nogal voorzichtig met het aannemen van nieuwe klanten.

Volgens Visser zit het probleem vooral bij ondernemers die een rekening-courant hebben bij Deutsche en rood staan. Zij moeten op korte termijn hun financiering aflossen, maar kunnen dat niet. „Ik verwacht dat dit tussen de 50 en 100 ondernemers zullen zijn”, zegt de MKB-directeur.

Houding

„Het gaat ons niet gebeuren dat ondernemers in de problemen komen door de houding van Deutsche Bank. De economische malaise is wellicht een ander verhaal, maar voor problemen die met de bank te maken hebben zoeken we een oplossing.”

Die oplossing waarnaar MKB en Deutsche Bank zoeken is maatwerk, zegt Visser. „We hebben ook gedacht aan algemene afspraken, maar daar help je niet iedereen mee. We kunnen meerdere opties proberen. Bijvoorbeeld: als we in een bepaalde sector goede contacten hebben met de grootbanken kunnen we de ondernemer met hen in contact brengen voor financiering.”

Ondernemers kunnen mailen naar meldpuntdb@mkb.nl.