Nieuws
1061246
Nieuws

Naakte Scarlett Johansson oogst boe-geroep

De langverwachte science-fictionfilm Under The Skin, met daarin de mooie Scarlett Johansson, werd vandaag in Venetië met luid boe-geroep ontvangen door de internationale pers.

Scarlett Johansson is niet het probleem van deze film van Jonathan Glazer, die na negen jaar eindelijk te zien was.

Zij doet wat ze kan en geeft zich letterlijk helemaal bloot. De abstracte (theater)scènes waarin zij naakt haar slachtoffers verleidt zijn adembenemend.

Johansson speelt een alien met een normaal uiterlijk die zich voedt met mensen. Ze kiest de eenzamen uit, mannen die door hun omgeving niet gemist zullen worden en die zich makkelijk laten verleiden.

Er komt geen bruut geweld aan te pas, want ze vermoordt ze op een zeer esthetische en kunstzinnige manier. Haar naakte slachtoffers zinken weg in een poel zwart water, die blijkbaar het spijsverteringssysteem is voor Johansson, en nog wat andere aliens die op motoren rondrijden (hun betekenis blijft vaag). Er is nauwelijks dialoog en voor zover aanwezig onverstaanbaar door het zware Schotse accent van de niet-acteurs die meedoen.

,,Het maakt niet uit of het onverstaanbaar is, als de intentie maar duidelijk wordt", aldus Glazer, wiens film ten onder gaat aan pretenties. Natuurlijk is het interessant dat veel scènes met verborgen camera's werden opgenomen, zodat de alien ook echt de werkelijkheid verstoort.

Maar het gebrek aan plot en spanning nekt Under The Skin; de helft van de tijd zien we Johansson in het donker in een auto rondrijden. Scarlett Johansson zei eerlijk dat ze lang had moeten zoeken naar haar vorm. ,,Ik wist niet hoe ik mijn personage moest spelen. Het duurde weken. Het is iemand zonder kwade inborst of intenties, iemand zonder gevoel.Gaandeweg ontwikkelt de alien empathie en dan voelt ze ook hoe slecht de mensheid eigenlijk is.

Dat rondrijden in een auto wel degelijk een spannende film kan opleveren bewees Steven Knight met zijn ijzersterke film Locke. Acteur Tom Hardy speelt Ivan Locke, een man die onderweg is naar een ziekenhuis. In de anderhalf uur dat hij de auto zit, moet hij een lange lijst telefoontjes afwerken. Ieder telefoontje is een andere verhaallijn en ze zijn allemaal even spannend. Zo kan het dus ook.

Maar niet alleen Jonathan Glazer viel hoon ten deel. Ook Terry Gilliams nieuwe film The Zero Theorem werd matig ontvangen. Deze weirde retro sf-film oogt als een lange paradevoorstelling: minimale middelen en grappig theater. Twee teleurstellende competitiefilms waarvan veel werd verwacht. Hopelijk brengen de komende dagen nog wat positieve verrassingen.