Nieuws/Binnenland
1061273
Binnenland

Kindertelefoon in polshorloge

Veel ouders worstelen met het dilemma. Hun kind, nog in de basisschoolleeftijd, wil graag een mobiele telefoon. Het liefst een smartphone natuurlijk. Pa en ma zien de bui al hangen. Smartphone kwijt, of het kind laat ‘m in zijn jaszak zitten en gaat zo op in zijn voetbalspel als zijn ouders bellen dat het eten op tafel staat. Of erger: de angst dat het kind op internet gaat, torenhoge rekeningen krijgt en dingen opzoekt die niet geschikt zijn voor zoon – of dochterlief.

Ouders neigen dus ‘Nee’ te zeggen, maar willen wel graag hun kind bereiken en weten waar hij uithangt. De familie Greve bedacht een oplossing voor het probleem: een horlogetelefoon voor kinderen. „Wij wonen hier in een nieuwbouwwijk met twee jongens van 8 en 10. Elke keer als we gingen eten kon ik met mijn fiets de hele buurt afzoeken om erachter te komen waar ze nu weer uithingen”, vertelt Michael Greve, die naast het ondernemerschap een baan heeft als interim-manager. Hij zocht het internet af naar een oplossing en kwam erachter dat er nog geen horlogetelefoon bestond voor kinderen, alleen voor volwassenen.

Een gat in de markt, dacht de ondernemer, en ging op onderzoek uit. Zijn vrouw Annemarie raakte ook al gauw enthousiast en hielp mee om het bedrijf zo te kunnen uitbouwen. „Ik heb een passie voor marketing en communicatie en had al snel door dat de behoefte voor dit product universeel zou zijn. We hebben alleen al in Nederland 1,2 miljoen basisschoolkinderen tussen 7 en 12 jaar.”

De Hallofo! Horlogetelefoon is ontwikkeld en geproduceerd in China. De Greve’s werken daar samen met een lokale Nederlandse businesspartner die de kwaliteit waarborgt. De simlock-vrije horlogetelefoon is er inmiddels in twee kleuren, zwart en wit. Iedere sim-kaart kan in het gemakkelijk te bedienen apparaatje worden gestopt waarna ouders hun kind makkelijk kunnen bereiken.

Voordat hij werd gelanceerd heeft het echtpaar het product uitgebreid getest, onder andere door kinderen uit de buurt en hun ouders. „Kinderen vinden het erg stoer en kunnen de telefoon makkelijk bedienen. Ouders zijn laaiend enthousiast dat zij hun kinderen zo makkelijk kunnen bereiken.”

Terwijl heel Nederland hoopt op een mooie nazomer heeft het gedreven ondernemers echtpaar hun vizier alweer gericht op het najaar. Een campagne moet zorgen voor meer naamsbekendheid want de feestdagen komen er natuurlijk aan. Er zijn al drukke gesprekken met een bekende telecomprovider om samen te gaan werken in combinatie met abonnementen die zich richten op de jonge doelgroep.