Nieuws/Binnenland
1061382
Binnenland

Kritiek op peperdure EU-campagne

De Europese Unie lanceert vandaag een grootschalige mediacampagne. Het doel: zoveel mogelijk mensen naar de stembus lokken voor de verkiezing van een nieuw Europees Parlement in mei 2014. Daarbij worden kosten noch moeite gespaard. De gelikte pr-show kost ruim 6,6 miljoen euro belastinggeld. Een absurd hoog bedrag, aldus tegenstanders.

Onder het motto: ‘This time it’s different’ (Deze keer is het anders) moeten mensen doordrongen raken van het belang van de Europese verkiezingen. Voor de miljoenen heeft de EU onder andere een tv-spot laten maken die wordt uitgezonden in alle 28 EU-landen. Met het geld voor de grootscheepse mediacampagne, komt het totale pr-bugdet van Brussel volgend jaar op bijna 41,5 miljoen euro, zo schrijft het Britse The Telegraph. Allemaal om het ‘Europese bewustzijn’ rond de verkiezingen te vergroten.

Volgens de EU is dat nodig ook, want tot frustratie van Brusselse bestuurders is sinds 1979 de opkomst bij Europese verkiezingen steevast gedaald, met als dieptepunt 2009. Toen kwam in Nederland slechts 36,75 procent van de kiezers opdagen (tegen gemiddeld 41 procent in heel de EU).

Conservatieve Europarlementariërs zien het monsterbudget voor de campagne het zoveelste bewijs dat de EU de weg kwijt is. ,,De EU-leiders kunnen zich beter bezighouden met het oplossen van de economische problemen in plaats van zich druk te maken over wat mensen van hen vinden.”, schampert de Britse Europarlementariër Martin Callanan. ,,Het beeld mag dan negatief zijn, maar door geld weg te gooien wordt dat er echt niet beter op.” Hij krijgt bijval van zijn collega Marta Andreasen. ,,Zoals gebruikelijk geeft de EU bakken met belastinggeld uit om een probleem op te lossen in plaats van bij zichzelf te rade gaan waardoor het komt dat mensen geen binding voelen met Europese instanties. De EU schiet weer eens in eigen doel.”

Een woordvoerder van het Europese Parlement laat aan de Britse krant weten volledig achter de campagne te staan. ,,Het merendeel van de wetten wordt tegenwoordig op Europees niveau gemaakt. Het is daarom belangrijk dat keizers weten hoe ze invloed kunnen uitoefenen op de besluitvorming.”