Nieuws/Binnenland
1061408
Binnenland

Te weinig aandacht voor risico's aardgasbus

Vervoersbedrijven en overheden hebben te weinig aandacht voor de risico's die het gebruik van aardgasbussen met zich meebrengen. Bij de aanschaf kijken zij vooral naar de milieuvoordelen en veel minder naar de veiligheid van bestuurders, passagiers of de omgeving. Dat geldt ook bij voertuigen die rijden op waterstof, zo schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport dat dinsdag is gepubliceerd.

In oktober ontstond brand bij de aardgastank van een bus in Wassenaar. Daarbij waren horizontale steekvlammen van wel 15 tot 20 meter lang. Dat duurde 4 minuten. „Het ongeval in Wassenaar had geen slachtoffers tot gevolg, maar maakte wel duidelijk dat de steekvlammen in een nauwe winkelstraat of tunnel aanzienlijk ernstiger gevolgen kunnen hebben”, schrijven de onderzoekers.

In Nederland rijden steeds meer voertuigen op aardgas. Volgens de OVV gaat het inmiddels om zo'n 600 bussen, maar ook nog eens 3000 personenauto's, 2500 bestelbusjes en een niet genoemd aantal vrachtwagens.

De uitgebrande bus in Wassenaar voldeed aan alle eisen. Zo waren de gastanks op het dak voorzien van zogenoemde afblaasventielen. Die moeten voorkomen dat een tank ontploft door bij bepaalde temperaturen gas te laten ontsnappen. Maar daarin schuilt juist ook een risico, meent de OVV. „In geval van brand bestaat het risico dat het gas vlam vat.” De OVV waarschuwt bovendien dat wanneer een bus in een tunnel stilstaat en de ventielen het gas laten ontsnappen, er een risico op ontploffing ontstaat als het gas niet direct ontvlamt.

De vervoersbedrijven en overheden zouden nu in kaart moeten brengen welke risico's er voor de omgeving zijn voor het gebruik, onderhoud en stalling van de bussen. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) moet zich er hard voor maken dat internationale voertuigvoorschriften worden aangescherpt, vindt de OVV.