Nieuws
1063630
Nieuws

Suikerfeest-assortiment heeft symbolische waarde

’Stiekem horen we er nu bij’

Bij Lidl is het ’oosters genieten’, je vindt ’alles voor de ramadan gewoon bij Albert Heijn’ en de Hema pronkt met voedsel verpakt in oriëntaals design. Het kan niet missen, vandaag of morgen, afhankelijk van de maanstand, vieren moslims het Suikerfeest, de uitbundige afsluiting van de vastenmaand ramadan. In de aanloop daar naartoe probeert een aantal winkels de islamitische consument voor zich te winnen.

Die consument heeft voor veel producten vaste adresjes, maar dat winkelketens bepaalde artikelen groot inkopen, komt wel goed van pas. Daarbij heeft de aandacht voor het Suikerfeest symbolische waarde. Zo was Afaaf Abdelmoulahouti (35) uit Voorburg verrast toen ze een folder in oosterse stijl van Lidl ontving. „Leuk dat er aandacht aan wordt besteed. Zo doen we een beetje mee, we horen toch bij de samenleving. Dat het uit commerciële overweging is, doet er niet toe.”Ook Naziha El Mesri (32) uit Den Haag was blij om bij Douglas ’Suikerfeest-aanbiedingen’ te zien. „Stiekem horen we er nu bij, dat had je vroeger niet.” Dat betekent niet dat ze haar boodschappen per se uit het ramadanschap haalt. Naziha zweert bij haar Marokkaanse slager in Den Haag waar ze haar benodigdheden voor de ramadan en het Suikerfeest koopt, zoals groente, kruiden en gedroogde vruchten. „Daar kan je tenminste alles proeven en aanraken. In de supermarkt kan dat niet. We willen voor het Suikerfeest de beste producten, dus dan wil ik weten wat ik koop.” Het ’ramadaneiland’ in de Albert Heijn of de Hema loopt ze dus voorbij. „Ik weet niet of het goed is en het is ook nog een stuk duurder.” Zoete deegwarenEn dat geldt ook voor Lamyae Khatib (24): „De voedselboodschappen zijn het belangrijkste. Daarvoor hebben we ketens niet per se nodig, alle producten zijn te koop bij de Turk en de Marokkaan. Fruit voor in de vruchtenyoghurtshakes kopen we bij de groenteboer, de zoete deegwaren die we zelf niet maken bij de bakkers aan de Javastraat en het schapenvlees, een delicatesse op het Suikerfeest, wordt gereserveerd bij de islamitische slager in Amsterdam-West.”Ook voor de dadels, een onmisbaar ramadanelement omdat hiermee het vasten wordt verbroken, heeft Lamyaes familie een vast adresje. „Ze moeten groot en zoet zijn, ik zou ze niet snel bij de Hema kopen. Aan zo’n klein doosje hebben we niet genoeg.” Voor de vastenmaand en in het bijzonder voor het Suikerfeest slaat het gezin extra veel basisproducten in als melk, meel en suiker, omdat er veel wordt gebakken. „Dat kopen we wel gewoon bij de supermarkt.” Lamyae merkt daarin een verschil met vorig jaar. „Toen waren alle Albert Heijn-schappen met bladerdeeg regelmatig leeg, je merkt wel dat ze dit jaar meer hebben ingekocht.” Toch vindt Nathan Rozema van etnisch marketingbureau Labyrinth, dat supermarkten het ramadanassortiment moeten uitbreiden. „Ze hebben de markt dertig jaar laten liggen, logisch dat de islamitische slagers en buurtwinkels het hebben opgepikt.” Toch blijkt onder meer uit onderzoek van Labyrinth dat supermarkten nu miljoenen aan extra omzet draaien tijdens de ramadan. „Met zo’n 900.000 moslims in Nederland kunnen ze niet meer achter blijven.”Dat veel islamitische consumenten hun vaste koopadresjes hebben, beaamt Rozema. „Maar juist daarom moeten supermarkten consumenten die alleen voor pakken melk komen, verleiden met meer luxe artikelen, bijvoorbeeld met Marokkaanse ’chebakia’.” Volgens Rozema is er een aanzienlijke groeimarkt voor wat hij noemt de ’nieuwe generatie islamitische consumenten’. Jonge mensen die studeren of een drukke baan hebben en een ’westers kooppatroon’ hebben aangenomen.MakkelijkstNet als velen is Afaaf bijvoorbeeld vaak niet thuis voor negen uur ’s avonds, dan zijn de speciaalzaken niet meer open. Ze doet tijdens de ramadan iedere dag voor twintig euro aan boodschappen. Meer dan anders, want: „Ga maar eens hongerig door de supermarkt lopen.” Deze boodschappen van groente, vlees en drinken koopt ze „waar dit het makkelijkst is”, dus vaak gewoon bij de supermarkt. „Ik zorg wel dat ik een voorraad basiselementen als linzen, kikkererwten en vermicelli voor bijvoorbeeld soep in huis heb.” Dit haalt ze liever bij de Marokkaanse winkel, omdat het goedkoper is en ze grotere pakken verkopen.„Maar waarom zou ik geen dadels meenemen als ik toch in de AlbertHeijn ben? Daar staat tenminste een houdbaarheidsdatum op de verpakking! Dat heb je bij de Turk of de Marokkaan niet hoor.”Volgens Rozema laat vooral de non-foodsector veel kansen liggen, omdat er voor het Suikerfeest cadeautjes worden gekocht. „Ook zijn Marokkaanse en Turkse jongeren voorlopers in de mode, waarom spelen kledingzaken hier niet op in met een leuke aanbieding? Zelfs aan Valentijn wordt meer aandacht besteed.” Volgens Lamyae is het kopen van dure merkkleding voor het Suikerfeest inderdaad gebruikelijk. „Bij Gucci en Shoebaloo is het voor het Suikerfeest stampvol.” Zelf kocht Lamyae dit jaar geen kleding. „Wel wat mooie glazen en siliconenkuipjes voor de muffins bij Xenos.” Ook Afaaf hield het bij een nieuwe mixer en wat mooie borden voor op tafel. „Al dat extra shoppen, ach het hoort er bij”, zegt Lamyae, „maar uiteindelijk gaat het vooral om het samenzijn met familie en natuurlijk veel en lekker eten.”

 

WIE DOET WAT VOOR DE RAMADAN

De Hema heeft al twee jaar een speciaal Suikerfeest-assortiment. Dit jaar enkel gericht op voedsel: baklava, Turks fruit en gedroogd fruit, Verveine thee, Halva pistache en harissa.

Lidl noemt de ramadan niet expliciet, maar hanteert het thema ’oosters genieten’, dat bestaat uit specerijen, gedroogde vruchten, baklava, Turkse pizza, tajine, Turkse karnemelk, Turkse yoghurt, kebab, dadels en halal frikadellen. Een aantal producten hiervan is onderdeel van het vaste assortiment.

Douglas speelt in op het Suikerfeest door het expliciet te noemen in advertenties. Op de website is een selectie samengesteld van ’Suikerfeest-cadeau-ideeën’ (de populaire Suikerfeest-artikelen zijn zoetige geuren zoals La Vie est Belle van Lancome of The One van Dolce&Gabbana voor dames en bijvoorbeeld Tomo van Annayaké voor de heren).

Albert Heijn startte vorig jaar met een speciaal ramadandisplay in 140 winkels. Dit jaar in 220. Hierin staan twintig verschillende producten voor de ramadan, zoals kikkererwten, rode linzen en lokum (Turks fruit). In de Allerhande staan vier recepten die te bereiden zijn met de ramadanproducten.

Groothandel in etalagebenodigdheden Beekwilder inspireerde winkeliers met een Suikerfeest-etalage met daarin duizend-en-één-nachtdecoratie en namaakzoetigheden.