Nieuws/Binnenland
1066724591
Binnenland

’Gevaarlijkste soort bliksem’ slaat in zee bij Scheveningen

Foto ter illustratie.

Foto ter illustratie.

SCHEVENINGEN - Voor de kust van Scheveningen was rond 16.00 uur zaterdagmiddag een enorme knal te horen. Volgens Buienradar werd die veroorzaakt door „de gevaarlijkste soort bliksem ter wereld.”

Foto ter illustratie.

Foto ter illustratie.

Uit een analyse blijkt dat de bliksem een ontzettend hoog ampère had: 267.000. Dat is dichtbij het maximum van 300.000 ampère voor dit soort bliksems en tien keer zoveel als een normale blikseminslag. Ter vergelijking: uit een stopcontact komt zo’n 230 volt met maximaal 16 ampère.

Wat deze ontladingen typeert is de enorme knal waarmee ze gepaard gaan. „Als deze echt dichtbij inslaat, kan het voelen alsof er ergens een bom is ingeslagen”, aldus Buienradar. „Veel mensen in Den Haag en omstreken zullen de klap gehoord hebben.”

Een onweerswolk is aan de onderkant negatief geladen en aan de bovenkant positief. Als dat spanningsverschil van een wolk maar groot genoeg wordt, gaat er stroom lopen: de bliksem. In 90 tot 95 procent van de gevallen gebeurt dit via een zogeheten negatieve ontlading, volgens Buienradar.

Een getuige die op een terras in Den Haag zat, meldt aan De Telegraaf dat ze plotseling een keiharde knal hoorde. „Het begon ineens ook bizar hard te regenen en onweren.” Bij een restaurant op de boulevard van Scheveningen viel de stroom uit. Ook het hoofdlicht van de vuurtoren op Scheveningen is defect geraakt, meldt Regio15, maar of dat iets met het onweer te maken heeft is nog niet duidelijk. Alleen de noodverlichting doet het nog.

’Positieve bliksems’

5 tot 10 procent van de bliksems zijn ’positieve bliksems’, de meest gevaarlijke soort. Deze slaan niet onder de bui in, maar naast de bui. De bovenkant van de onweersbui is positief geladen en de aarde naast de onweersbui negatief. Ook daartussen kan een stroom gaan lopen, en als dit gebeurt, is dat een zogenoemde positieve bliksem, legt Buienradar uit.

De afstand die de bliksem moet afleggen door de lucht is in dat geval vele malen groter, waardoor er meer energie nodig is. Zo is het ook gegaan bij de inslag in zee vlak voor Scheveningen zaterdagmiddag: de echte bui hing nog boven land, maar de bliksem sloeg in boven zee.

In een groot deel van het land gaf het KNMI zaterdagmiddag code geel af vanwege de kans op onweersbuien. In de tweede helft van de avond klaarde het weer op.

Tips of beelden? App naar onze whatsapp tiplijn. Of zet ons nummer in je telefoon: +31 613650952