1067473
Buitenland

Ophef om lugubere 'Mercedes-Benz-reclame'

Hoe zou de wereld eruit zien als auto's beslissen over leven en dood? Die vraag wordt door studenten aan de filmacademie in het Duitse Ludwigsburg beantwoord met een commercial waarin een jonge Adolf Hitler wordt doodgereden. Mercedes-Benz neemt in een verklaring afstand van het reclamespotje, dat bedrieglijk veel weg heeft van een echte Mercedes-Benz-reclame. 

Aan het begin van de één minuut durende video lijkt er nog niks aan de hand in het rustige dorp. Beelden van hardwerkende ambachtslieden worden afgewisseld met opnames van een oude dame die rustig voor zich uit staart. Wanneer een glimmende Mercedes het dorp binnenrijdt, trekt dit de aandacht van de inwoners.

Dankzij het automatisch remsysteem komt de auto net op tijd tot stilstand als twee schoolmeisjes plotseling de weg oprennen. Wanneer een vliegerend jochie, die door zijn moeder "Adolf" wordt genoemd, even niet oplet, grijpt het slimme remsysteem niet in. De Mercedes rijdt door en overrijdt de jonge Adolf Hitler. De nep-commercial, het afstudeerproject van drie filmstudenten, eindigt met de slogan "Detecteert gevaren voordat ze ontstaan".

Mercedes-Benz is allesbehalve blij met de film. "Wij zijn van mening dat het ongepast is om de dood van een mens of een kind alsook een verwijzing naar het nazisme in een reclamespot te verwerken, ook al gaat het om een fictieve commercial", laat de autofabrikant weten.

Het filmpje is op videowebsite Vimeo in enkele dagen al ruim een miljoen keer bekeken.