Nieuws/Binnenland
1068058
Binnenland

Binnenvaart voor miljoenen ’t schip in

Nederlandse binnenvaartschippers worden in Duitsland keihard in de portemonnee getroffen als gevolg van stakende sluiswachters. De schade loopt inmiddels in de tientallen miljoenen euro’s en een einde van het conflict is nog niet in zicht.

De sluiswachters verzetten zich tegen een reorganisatie bij de vaarwegendienst Wasser- und Schifffahrtsverwaltung – de Duitse Rijkswaterstaat – waarbij volgens de vakbonden een kwart van de circa 12.000 banen dreigt te worden geschrapt. Enkele honderden Nederlandse binnenschippers worden dagelijks verrast doordat sluizen niet meer worden bediend. Daardoor liggen ze soms dagenlang vast voor een sluis.

Onhoudbaar

Volgens Robert Kasteel, directeur van de binnenvaartorganisatie Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), is er sprake van een onhoudbare situatie. „Dit kan zo niet langer doorgaan. De schade is straks niet meer te overzien.” BrandbriefIntussen hebben Koninklijke Schuttevaer, het CBRB, Binnenvaart Branche Unie (BBU) en verladersorganisatie EVO gezamenlijk een brandbrief gestuurd aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur).

Druk uitoefenen

„Zij moet meer druk uitoefenen op haar Duitse collega Ramsauer. Dit houden we financieel niet lang meer vol”, zegt binnenvaartschipper en BBU-secretaris Erik van Dam. „De schade loopt nu al in de vele tientallen miljoenen euro’s.” Volgens Van Dam verliezen schippers per dag tussen de 1500 en 2000 euro aan omzet. De acties van de sluismeesters, die vorige maand begonnen, breiden zich nu uit op alle Duitse kanalen en de drukbevaren rivieren zoals de Moezel, Main, Saar en Neckar. Alleen op de Rijn worden de schippers ontzien omdat daar niet mag worden gestaakt vanwege Europese afspraken. De situatie in Duitsland lijkt volgens de Nederlandse schippers een gebed zonder eind.

Onvermurwbaar

„Hier wordt een strijd over de rug van verladers en schippers uitgevochten. De Duitse vakbonden blijken onvermurwbaar”, aldus Van Dam. Brancheorganisatie Koninklijke Schuttevaer benadrukt dat de schade die de binnenschippers lijden, niet verhaald kan worden. „Juist daarom is het belangrijk dat het geschil met de Duitse Rijkswaterstaat zo snel mogelijk wordt opgelost”, aldus een woordvoerder.Volgens EVO is het de zoveelste tegenslag.