Nieuws
1068122
Nieuws

Verschillende neuzen voor Porsche Macan

De designafdeling van Porsche heeft voor de Macan verschillende frontpartijen getekend. Door het optische onderscheid wil de fabrikant het technische (lees: motorische) verschil tussen de types benadrukken. De Duitsers doen dat op andere modellen al geruime tijd.

Op de Macan Turbo kiest de autobouwer voor een grotere grille, wat de auto een imponerend voorkomen moet geven. De grille kent bovendien een andere structuur. Ook aan de achterzijde kiest Porsche voor optisch onderscheid. De Turbo komt met vier uitlaateindstukken voor de dag, waar de minder potente versies het met twee pijpjes moeten doen. Dat de topversie over groter schoeisel, een forsere achterspoiler en gekleurde remklauwen beschikt, mag duidelijk zijn.

Designaanpassing

Het design van de Macan is overigens tijdens de ontwikkelingsfase aangepast toen concurrent Land Rover de Range Rover Evoque introduceerde. Welke details onder invloed van de Evoque zijn gemodificeerd, houdt Porsche voor zichzelf.

Motorenprogramma

De Macan beleeft zijn debuut op de autoshow in Los Angeles, die eind november wordt gehouden. Hij wordt leverbaar met een 2,0 liter viercilinder met turbo en 220 pk, een 3.6 V6 met 295 pk en een V6 Turbo met 400 pk, alsmede de dieselmotoren 2.0 4-cilinder met 180 pk en een 3.0 V6 met 250 pk. De hybrideversie komt in een later stadium en zal beschikken over een viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektro-unit.

Verkoop

Porsche gebruikt voor de Macan een aangepaste Audi Q5-architectuur. Spoorbreedtes, besturing en onderstelafstelling zijn specifiek voor de Macan ontwikkeld. De productie heeft in de fabriek te Leipzig plaats. De levering start begin volgend jaar. Porsche verwacht jaarlijks minimaal 60.000 stuks te verkopen, waarmee de SUV na de Cayenne de best verkochte Porsche wordt.