Nieuws
1068167
Nieuws

Google patenteert oogvolgtechniek

Softwaregigant Google heeft een techniek gepatenteerd waardoor het mogelijk is om te zien of en hoeveel mensen naar een advertentie, billboard of andere reclame-uiting in de fysieke wereld kijken. Hierdoor zouden adverteerders ook offline enkel per 'kijker' hoeven betalen.

De techniek kan geïmplementeerd worden in een apparaat dat op het hoofd van de gebruiker gedragen wordt, zoals bijvoorbeeld de futuristische Glass-bril van het bedrijf zelf. Deze houdt de oogbewegingen van de drager in de gaten en kan zo zien waar hij de hele dag naar kijkt. Ziet hij een reclame van een deelnemend merk, dan moet deze betalen.

Dat is althans de theorie. Het is niet gezegd dat Google ook daadwerkelijk gebruik zal maken van de technologie. Daarbij stelt het bedrijf dat het de ontvangen gegevens zou anonimiseren mocht het de techniek toch gebruiken.

Wel zou het een goede manier zijn om geld te verdienen met Glass. Vooralsnog heeft het bedrijf namelijk niet echt aangegeven hoe het van plan is om dit te doen. In feite volgt het dus hetzelfde plan als met zijn besturingssysteem Android. Het geeft de software gratis weg, maar verdient geld doordat gebruikers constant Google-diensten gebruiken en dus advertenties zien.