1068461
Binnenland

Bedrijf Marlies Dekkers failliet

Het bedrijf van lingerieontwerpster Marlies Dekkers is failliet. De rechtbank in Rotterdam heeft woensdag het faillissement uitgesproken van het modebedrijf.

Begin augustus werd duidelijk dat Dekkers met financiële problemen kampte. Zo leed het bedrijf in het gebroken boekjaar 2012 een verlies van 2,9 miljoen euro. Ook zou Dekkers een hoge schuld hebben bij de Rabo Bank. De bank had haar tot 1 september de tijd gegeven nieuwe geldschieters te vinden.

Geldschieter

Dekkers heeft inmiddels een geldschieter gevonden en gaat wel een doorstart maken. De winkels in Amsterdam (Berenstraat), Rotterdam, Breda, Utrecht, Antwerpen en Maasmechelen blijven open. De andere winkels gaan dicht. Een aantal shops in het buitenland wordt ook voortgezet. 35 van de 100 werknemers behouden hun baan.

„Het investeringsfonds Karmijn Kapitaal is een overeenkomst aangegaan om met gezonde en veelbelovende onderdelen een doorstart te maken”, meldt de website voor ondernemers sprout.nl. Dekkers zelf komt in de directie en de nadruk zal meer op e-commerce komen te liggen. Dekkers twitterde woensdagmiddag: „Mixed feelings! Happy with a new start but sad to leave the old behind...”

Marlies Dekkers werd wereldberoemd, vooral door beha's te produceren met bandjes boven de cups. De Rotterdamse werd in 2007 niet alleen uitgeroepen tot Zakenvrouw van het jaar, maar won ook in New York de CILA Award voor Best Fashion lingerie. Begin 2008 ontving Dekkers uit handen van de burgemeester van Parijs de Creator of the Year Award.

Verdrietig

Dekkers laat aan entertainmentnieuwsdienst BuzzE weten dat ze een spannende en verdrietige dag achter de rug heeft. Ze was er niet bij in de rechtbank. “Ik vond het belangrijker om bij mijn personeel te zijn.”

De beroemde ontwerpster vertelt dat de situatie niet meer houdbaar was. Veel kleine winkels waar ze aan leverde hadden moeite met betalen. Aan het merk op zich ligt het niet, dat weet ze zeker. “Het is heel gewild, ook internationaal.”

Dekkers is vastbesloten de zaken nu heel anders aan te pakken. “De focus komt zowel nationaal als internationaal te liggen op online. Daarbij komt er een heel exclusief retailbeleid.”