Nieuws
1068855
Nieuws

Krachtigste VW Golf ooit

Volkswagen Golf R mag los!

Dezelfde receptuur als de Audi S3, maar dan in Golf-verpakking. De Volkswagen Golf R is klaar en duikt met DSG-transmissie zelfs onder de vijf seconden-grens.

De Golf R zat er al aan te komen, maar de komst liet even op zich wachten omdat eerste de GTI, GTI en BlueMotion ten tonele moesten verschijnen. Nu die modellen zijn gepresenteerd, maar de Golf R de straat op.

Carbon

Het model is sportief aangekleed met ander bumperwerk, bi-xenon koplampen met led-dagrijverlichting in U-design, donkere achterlichtunits, vier verchroomde uitlaatpijpen en 18 inch lichtmetaal (19 inch is optioneel). Binnenin maakt Volkswagen gebruik van alcantara, sportstoelen en een driespaaks sportstuur. Een nappa-carbon pakket is optioneel en biedt nappa bekleding voor de zetels en enkele carbon details.

Zelfvertrouwen

De R-uitmonstering maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als de Audi S3. Een 2.0 TFSI viercilinder met 300 pk en 380 Nm dus. Ten opzichte van de Golf VI R is dat een toename van 30 pk en 30 Nm. De aandrijfkrachten worden via een permanent ingeschakeld 4Motion-vierwielaandrijving overgebracht op de wielen. De versie met handgeschakelde zesbak accelereert in 5,3 tellen naar de 100 km/h. Kies je voor de optionele zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling, dan duikt de Golf R onder de vijf seconden-grens (4,9 tellen). Sneller dan de S3, want die heeft nog 0,1 tel meer nodig. De topsnelheid van de Golf R is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. De boel komt tot stilstand via krachtige remmen die zich vastbijten in schijven met een diameter van 340 mm vóór en 310 mm achter. Het sportieve karakter van de Golf R wordt benadrukt met het zogeheten ESC Sport-systeem. Dit tractiecontrolesysteem is wat ‘vriendelijker’ voor de sportieve rijder en grijpt mits ingeschakeld pas later in wanneer er een bocht wordt aangevallen. Het stabiliteitsprogramma is, in tegenstelling tot de andere sportieve Golf-modellen, wél volledig uitschakelbaar.

Goedkoper

Op het gemiddelde verbruik te drukken maakt Volkswagen gebruik van een stop-/startsysteem. Het model consumeert met handbak 7,1 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 165 g/km. Dat was bij het vorige model nog 199 g/km. De versie met DSG-bak verbruikt 7,1l/100 km (159 g/km CO2). “Dankzij de verbeterde CO2-uitstoot zal de Golf R iets goedkoper worden dan zijn voorganger. Dat model stond in oktober 2012 in de prijslijst voor 47.900 euro”, aldus de woordvoerder.

De productie start in week 45 van dit jaar wat betekent dat de eerste auto’s in oktober/november in Nederland arriveren. De importeur verwacht dat de Golf R al eind september bestelbaar is. Tegen die tijd volgt ook de prijs. Volkswagen levert de Golf R in eerste instantie alleen als drie- en vijfdeurs. Tot de komst van de nieuwe Golf Cabriolet, blijft de huidige Golf VI R Cabriolet in het programma.

Autovisie reed onlangs met de Golf VII GTI. Een video daarvan kun je hieronder bekijken of klik hier indien deze niet zichtbaar is.