Nieuws
1068857
Nieuws

Instagram pakt meelifters aan

Fotodienst Instagram wil dat apps als Luxogram en Instaframe die een graantje mee proberen te pikken van zijn succes, stoppen met het gebruik van delen van zijn naam. De bedrijven hebben een brief ontvangen waarin ze worden verzocht de naam binnen een redelijke termijn te wijzigen.

Dit verzoek komt voort uit de nieuwe merkrichtlijnen van de dienst met daarin een herziene lijst van do’s en don’ts. Onder de do’s staat bijvoorbeeld ‘geef je product een naam die uniek en origineel is voor jou’en ‘ontwerp je eigen app icoon die jouw merk vertegenwoordigt.’ De lijst met don’ts is specifieker. Daar staat onder andere: maak geen gebruik van ‘Instagram’, ‘IG’, ‘Insta’, of ‘Gram’ in de naam van je app, maak geen gebruik van het camera logo of de Instagram naam of logo en maak geen gebruik van het Instagram lettertype in je product.

Een groot aantal diensten zal zijn naam en/of logo moeten veranderen om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen. Veel apps gebruiken bijvoorbeeld logo’s die lijken op de camera met regenboogvlag van Instagram. De apps zijn dan ook bedoeld om de Instagram ervaring te vergroten.

Luxogram, is één van de bedrijven die een brief heeft ontvangen van Instagram met het vriendelijke verzoek naam en logo binnen een redelijke termijn te wijzigen. Instagram schrijft dat ze niet kunnen toestaan dat andere applicaties er uitzien als officiële Instagram applicaties ‘of goedgekeurd of gesteund door ons’.

Instagram lijkt met dit beleid dat van moederbedrijf Facebook te volgen dat ook probeert te voorkomen dat andere apps delen van de naam ‘Facebook’gebruiken. Vorig jaar probeerde het zelfs auteursrecht te krijgen op het woord ‘book’.