Nieuws
1069458
Nieuws

Digitaal polsbandje populair op Lowlands

De N.V. Nederlandse Apparatenfabriek, oftewel Nedap, is niet een naam die bij veel mensen een belletje doet rinkelen. Het bedrijf specialiseert zich dan ook in sectoren als anti-diefstalapparatuur en IT-oplossingen voor veehouderijen. Op Lowlands kunnen festivalbezoekers dit weekend kennis maken met een nieuw facet van Nedap: het RFID-polsbandje.

Zoals de naam al verklapt bevat dit polsbandje, dat naast het reguliere bezoekersbandje gedragen kan worden, een RFID-chip. Dat is te vergelijken met de chip die in de OV-chipkaart is verwerkt. Dragers kunnen eerst, in de Control Room naast de Grolsch-tent, het bandje koppelen aan een Facebook-profiel. Vervolgens is het de bedoeling om bij elke tent waar je een concert of voorstelling gaat kijken, in te checken bij een speciale oranje paal van Nedap. Op die manier wordt bijgehouden waar je precies allemaal geweest bent.

Als je Facebook-vrienden hebt die ook een RFID-polsbandje hebben, kun je door in te loggen in de Control Room zien waar deze het laatste hebben ingecheckt, en waar ze dus ongeveer rondlopen. Tenslotte krijg je nadat het festival is afgelopen, een persoonlijke rapportage met foto's van de concerten die je gezien hebt en een persoonlijke playlist voor muziekdienst Spotify. Deze bestaat eveneens uit de bands die je op Lowlands hebt voorbij zien komen.

Op vrijdag bleek al gauw dat de gadget in de smaak viel. Vlak na het openen van het festivalterrein waren de vier kiosks van de Control Room - wat eigenlijk maar een klein gebouwtje was - constant bezet met lange wachtrijen ervoor. Rond twee uur 's middags maakte het bedrijf bekend dat er al zo'n 4200 bandjes vergeven waren. Dat is een goede acht procent van alle festivalgangers.

Wat veel van hen echter niet weten, is dat het een slinkse truc is om in dergelijke gadgets geïnteresseerde hoogopgeleide jongeren bekend te maken met Nedap. "Veel mensen kennen ons niet, omdat we eigenlijk niet in de consumentenmarkt zitten," legt Edwin ter Velde, een jonge Nedap-mederwerker en één van de ontwikkelaars van de techniek achter het RFID-bandje. Samen met collega Steven van der Vegt wist hij het hele systeem werkende te krijgen.

"In feite is het gewoon een webapp die gebruikmaakt van informatie van de gebruikers van Facebook. Doordat we de vriendenlijst van iemand kunnen pakken en deze kunnen vergelijken met de andere gebruikers, kunnen we matches maken. Op die manier kun je in feite zien waar je vrienden zijn," aldus Ter Velde.

In de praktijk blijkt het toch wat lastiger om de vrienden en bekenden te lokaliseren. Het is leuk dat je weet dat ze bij de Alpha-tent rondlopen, maar ja, de helft van alle andere bezoekers zijn daar ook. Dan toch maar een WhatsAppje sturen. Het idee is om bij de oranje 'meeting point' te blijven staan, maar je favoriete band wil je nou eenmaal niet van buiten bekijken. Daar moet je vooraan voor staan!

Ondanks dat het praktische gedeelte een beetje tegenvalt is het toch wel een charmante gimmick. Zeker voor de gadgetliefhebbers onder de festivalgangers - en dat blijken er dus nogal wat te zijn - is het leuk om bij te houden waar je geweest bent en wat je vrienden allemaal gezien hebben. En ach, op zo'n gezellig festival hoeft ook alles niet zo praktisch te zijn.