Nieuws/Binnenland
1072791
Binnenland

Varende Vaarkrant - Drenthe

Rondje Drenthe

Er is weinig ruchtbaarheid aan gegeven. En  toch hebben inmiddels duizenden watersporters begrepen dat Drenthe sinds ruim twee maanden voor altijd is veranderd. Zorgt het koning Willem-Alexander-kanaal voor de watersporthype van het jaar? De Varende Vaarkrant ging er kijken.

Zachtjes tuft in het nieuwste vaargebied van Nederland de consoleboot Memoires van Ronald van den End van het bedrijf Sportboothuren.nl door het eindeloze groen. We hebben nog vele pk’s achter de hand en zouden tien keer zo hard kunnen gaan. Maar daar hebben we helemaal geen zin in want er is hier in het Veenpark in het Drentse Barger-Compascuum veel te veel te zien.

Afgestorven

De toppen bijvoorbeeld van de afgestorven bomen in dit beschermde gebied dat weer expres onder water is gezet, zodat de natuur er weer de baas wordt. Of de speciale oevers voor oeverzwaluwen die zijn aangelegd zodat deze bijzondere vogels er kunnen nesten. Of de kringen in het water die opspringende vissen hier in dit visrijke water achterlaten. Kosten noch moeite zijn gespaard om dit gebied de watersportsensatie van het jaar te laten zijn. De opzet lijkt geslaagd.

Consoleboot

Voor deze dag hebben we op zoek naar een geschikte boot eerst rondgestruind op botentehuur.nl, waar we de site sportboothuren.nl van Ronald van den End vonden. En nu varen we rond in Ronalds 6,5 lange trailerbare consoleboot. De 115 pk buitenboordmotor die erachter hangt geeft ons in ieder geval meer dan voldoende power. En te water gaan was ook geen probleem, want er zijn trailerhellingen langs dit nieuw gegraven kanaal.      

Hoofdstuk

Aan boord is niet alleen Ronald die ons rondvaart, maar ook Luuk Pras van de gemeente Emmen. Voor hem is het tochtje dat we vandaag maken een soort afronding  van een belangrijk hoofdstuk in zijn werkzame leven. Sinds 1997 is hij betrokken bij een project dat uiteindelijk 34 miljoen Euro heeft gekost. Acht oude scheepvaartkanalen zijn de afgelopen decennia in ere hersteld en een nieuwe werd er gegraven, tussen Erica en Ter Apel.

Tijdwinst

Daarmee is sinds eind mei de nieuwe geopende ,Veenvaart’ een feit. Nu kan er voor het eerst een rondje Drenthe gevaren worden. Nog belangrijker: nu  kan er met tijdwinst van twee dagen naar Duitsland gevaren worden. ,,Dit is de eerste directe zoetwaterverbinding tussen Nederland en Duitsland boven de Rijn’’, zegt Luuk met gevoel voor dramatiek terwijl we langs een veld varen waar honderden enorme zwerfkeien zijn tentoongesteld die bij het graven van het kanaal naar boven kwamen. 

Extreme vormen

Alle inspanningen, over een periode van twintig jaar, hebben grote gevolgen. In twee maanden tijd zijn hier al bijna 2000 boten langs gekomen. Het blijkt een doorslaand succes. ,,We weten niet wat ons overkomt. Dit neemt extreme vormen aan. We hebben hier een bootjesinfarct’’, zegt Luuk lachend.  

Muisstil

Een paar uur varen we rond met de twee. Door het Veenpark in Barger-Compascuum, door het Scholtens Kanaal, door de splinternieuwe Koppelsluis aan het begin van het nieuw gegraven kanaal bij Oranjedorp. Op sommige plaatsen is het muisstil en is de natuur de baas, op andere plaatsen ligt de boten rij aan rij. Overal zien we bewijzen dat de Veenvaart wel eens de watersportsensatie van het jaar zou kunnen worden.

Horecabedrijf

Bijvoorbeeld bij de theeschekerij in Klazienaveen op de hoek bij een brug. Het is in twee maanden tijd van een eenmanszaak uitgegroeid tot een volwaardig horecabedrijf. Of de volle aanlegsteigers. Of de bijna honderd toeschouwers die rondom de nieuw gebouwde Koppelsluis staan en deze nieuwste sluis van Nederland als een enorme bezienswaardigheid beschouwen.

Kritiek

Kritiek is er ook, grotendeels van de watersporters zelf. De route is prachtig, maar er moet lang gewacht worden bij sluizen. Duitsland is sneller bereikbaar door deze route, wordt er gezegd. Maar in de praktijk kan het net zolang als vroeger duren omdat het schutten veel tijd in beslag neemt. Verder is er kritiek over het gebrek aan aanlegplaatsen en bewegwijzering. 

Kinderziekten

Onze reisgenoot Luuk luistert aandachtig naar enkele watersporters die hun lof en hun kritiek uiten wanneer we gezamenlijk langs aanlegpunten varen. Luuk belooft actie.  Het zijn de kinderziekten van een project dat voor een nieuwe impuls moet gaan zorgen in een deel van Nederland waar werkeloosheid een belangrijke rol speelt.

Gestage stroom

Als straks de eerste hype rondom het nieuwe Veenvaart voorbij is, vlakt de belangstelling af in een gestage stroom bezoekers die elkaar niet verdringt voor de sluizen, zo is de hoop van de lokale en provinciale autoriteiten. En komt een stille hoek van Nederland verder tot ontwikkeling. Het startschot voor een veelbelovende opleving van Drenthe is  gegeven.

Meer informatie: www.veenvaart.nl