Nieuws
1073514
Nieuws

Blij worden door contant af te rekenen

Betalen met contant geld roept positievere emoties op bij consumenten dan betalingen met de pinpas. Dit zou de reden zijn waarom consumenten toch nog meer dan de helft van de aankopen contant afrekenen, stelt De Nederlandsche Bank (DNB).

De centrale bank deed neurowetenschappelijk onderzoek naar het bestedingsgedrag van consumenten.

Cash wordt volgens de onderzoekers sterker met positieve gevoelens geassocieerd als lust, verlangen, vertrouwen en waarde dan met negatieve emoties als angst, boosheid, walging en gevaar. „Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald”, stelt de centrale bank.

 

DNB deed het onderzoek om meer inzicht te krijgen in het betalingsgedrag van consumenten. Dat moet ertoe bijdragen om de maatschappelijke kosten van het betalingsverkeer omlaag te krijgen.

 

Pinnen uit automatisme of emotie

Vorig jaar werd 59 procent van alle aankopen contant afgerekend en 39 procent met de pinpas. Volgens DNB is het afrekenen met contant geld of met de pin nauwelijks gebaseerd op rationele beslissingen. Dat gebeurt meestal uit automatisme of emoties.

 

Betaalt u het liefst contant?

Herkent u de resultaten van het onderzoek? Geeft u ook liever geld contant uit dan met een bankpas? Laat het weten via ons Twitteraccount @OverGeldNL