Nieuws/Binnenland
1079412
Binnenland

Concern ontkent harde beschuldigingen in documentaire

’Zwijgcontract voor zieke KLM-piloot’

KLM liet aan De Telegraaf weten dat er geen sprake is van een zwijgcontract met klokkenluider Felderhof.

KLM liet aan De Telegraaf weten dat er geen sprake is van een zwijgcontract met klokkenluider Felderhof.

AMSTELVEEN - KLM probeert schadelijke gifstoffen in cockpit en cabine in de doofpot te stoppen. Piloten, stewardessen en veelvliegers kunnen ernstig ziek worden van vervuilde lucht die regelmatig door motoren in vliegtuigen wordt geperst.

KLM liet aan De Telegraaf weten dat er geen sprake is van een zwijgcontract met klokkenluider Felderhof.

KLM liet aan De Telegraaf weten dat er geen sprake is van een zwijgcontract met klokkenluider Felderhof.

Dat concluderen onderzoekers van Zembla in een TV-uitzending vanavond. Zij wisten de hand te leggen op een ‘zwijgcontract met afkoopsom’ van de zieke captain Willem Felderhof. Die werd in 2014 met drie ton door KLM ‘afgeserveerd’ op voorwaarde dat hij en zijn behandelaar Michel Mulder, een arts-vlieger, de hele affaire verder stil zouden houden.

,,Werknemer zal zich niet uitlaten over zijn mening en de feiten met betrekking tot de luchtkwaliteit in KLM-vliegtuigen en ook niet over zijn gezondheidsklachten, de arbeidsomstandigheden en het Aerotoxic Syndrome”, staat in de overeenkomst, waarmee Felderhof zijn pilotenloopbaan moest beëindigen.

Mulder laat zich naar eigen zeggen nooit de mond snoeren. Hij zegt in de documentaire een eenzijdig spreekverbod van KLM aan zijn laars te lappen en door te gaan met het onderzoek naar deze nog niet erkende beroepsziekte.

Volgens Mulder is er in de hele luchtvaart sprake van een beerput door de chronische vergiftiging met zenuwgassen (TCP’s). ,,Die kunnen mensen die daar genetisch gevoelig voor zijn, zelfs doden. Als de industrie dat zou toegeven, volgen er miljardenclaims en moeten in vliegtuigen dure filters worden ingebouwd”, meent hij.

KLM liet gisteravond aan De Telegraaf weten dat er geen sprake is van een zwijgcontract met klokkenluider Felderhof. ,,Wat hij steeds beweerde klopt niet. Hij brengt KLM zo in diskrediet. Daarom hebben we strikte afspraken gemaakt bij zijn ontslag”, aldus de woordvoerster.

Alle wetenschappelijke studies wijzen volgens KLM tot nu toe uit dat het Aerotoxic Syndrome niet is aangetoond. Neuroloog Gerard Hageman van Medisch Spectrum Twente, die jaren onderzoek doet, spreekt dat in de Zembla-reportage tegen. ,,Wij twijfelen er niet meer aan dat dit een beroepsziekte is.”

Vanavond wordt volgens de makers duidelijk dat KLM er alles aan doet om ziektegevallen onder het vliegend personeel weg te moffelen als die in verband worden gebracht met giftige lucht. ,,Zo zette de bedrijfsarts UWV onder druk om reputatieschade te voorkomen.”

Felderhof werd eind 2013 naar eigen zeggen door zijn werkgever gedwongen weer in de cockpit achter de stuurknuppel te kruipen. ,,Ik werd gelijk ziek: hoofdpijn, duizelig, misselijk, vermoeid, kortademig, niet goed nadenken, gaar.” In vlogs doet hij vanavond verslag uit die volgens hem immorele periode. Volgens Mulder en Hageman is dat ‘onverantwoordelijk’.

Volgens KLM-stewardess Evelyn van den Heuvel is haar gezondheid in een paar jaar kapot gemaakt. Ook zij moest vorig jaar via de rechter het veld ruimen. ,,Nog steeds heb ik last van uitval van ledematen, migraine en hevige trillingen.”

De woordvoerster benadrukt dat KLM serieus met dit probleem omgaat. ,,Maar toezichthouders ILT Nederland en EASA Europa zien tot nu toe geen reden om in te grijpen. Ook het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten NCVB en de Nationale Adviesgroep Cabinelucht NAC vinden geen direct verband tussen luchtkwaliteit en klachten van vliegpersoneel. Een eenduidige diagnose is er niet.”

TNO heeft volgens haar aan boord evenmin ziekmakende TCP-blootstelling vastgesteld. Toch gaan vertegenwoordigers van NCVB en NAC in de Zembla-uitzending, die gisteren is bekeken door deze krant, openlijk twijfelen aan hun eigen verhaal.