Nieuws/Binnenland
10812
Binnenland

Elektronisch speelgoed bovenaan verlanglijstjes

Bewegen, flitsen en praten

AMSTERDAM - Elektronisch speelgoed, al dan niet verbonden met internet, staat hoog op de sinterklaaslijstjes: een 3D-printer, een hoverboard, of een pratende aap. Maar ook bordspellen en Lego zijn onverminderd populair.

Wat er bovenaan het verlanglijstje van de 7-jarige Jaymie staat? „Een hoverboard!”, zegt hij enthousiast in een speelgoedwinkel in Amsterdam Zuidoost. Sterker nog, het elektronische skateboard met een vanaf-prijs van 229 euro, was het enige wat hij op het papiertje schreef dat hij in zijn schoen stopte voor Sinterklaas.

Het antwoord dat hij kreeg? „’Nee, te duur’, schreef Sinterklaas terug”, vertelt hij beteuterd. Zijn vader hoort het glimlachend aan. In de speelgoedwinkel doet hij met zijn zoon inspiratie op. Want welk - betaalbaar - cadeau wil Jaymie dan wel van Sinterklaas? „Meestal kopen we een paar cadeautjes”, vertelt zijn vader. „Jaymie is snel tevreden. Maar het is wel handig om wat ideeën te hebben.”

Het is ieder jaar weer een dilemma voor de hulpsinten: Wat te kopen? Wat zijn de speelgoedtrends? En moet je daar als ouder wel aan mee doen? Is het niet te duur? En vinden de kinderen het volgend jaar ook nog leuk?

Knotsgek

In de speelgoedwinkel heeft Jaymie inmiddels een nieuw potentieel cadeau voor op zijn lijstje te pakken. Hij sjouwt rond met een grote doos met een plastic aap, de Zoomer Chimp. De wervende foldertekst: een ’knotsgekke aap’ die meer dan honderd trucjes kan, zoals staan, zitten en kruipen. Hij reageert op spraakcommando’s en beweegt zijn gezicht als een echte aap. Hij maakt geluid en geeft licht. Via zijn ’speciale’ ogen volgt hij handbewegingen. „Cool!” vindt Jaymie.

Speelgoedketen Intertoys verzamelde tienduizenden verlanglijstjes. Kinderen deelden massaal hun wensen, ze konden alle cadeautjes van hun verlanglijstje winnen. Veelvuldig terugkerende items: speelgoed dat innovatief is, elektronisch en de nieuwste snufjes bevat.

„Het is iets van alle tijden: spullen met de nieuwste snufjes staan bovenaan de wensenlijsten van kinderen”, weet speelgoeddeskundige Marianne de Valck. Ze geeft met haar adviesbureau informatie ’over spelen en speelgoed vanuit pedagogisch perspectief’. Niets menselijks is de jeugd van tegenwoordig dus vreemd. „Drones, connected toys die verbonden zijn met het internet, speelgoed dat praat of terugpraat, het is enorm populair.”

De bewegende en pratende aap is onder kinderen van vier tot zeven jaar de grote winnaar. Kosten: honderd euro. Onlinewinkel bol.com constateert een verdubbeling van verkoop van ’elektronische dieren’ ten opzichte van vorig jaar. Behalve de aap zijn er robothond Teksta Puppy en Hatchimals, een real-life variant van de Tamagotchi, dieren die kinderen zelf ’uitbroeden, opvoeden en verzorgen’.

Oudere kinderen lopen nog steeds warm voor de drone. Maar dé trend van het moment: een hoverboard. Een skateboard waarvan de wielen zich aan de zijkanten bevinden. Een soort mini-segway zonder stuur, waarbij je recht vooruit beweegt, in plaats van zijwaarts zoals bij een traditioneel skateboard. Het liefst van het merk Oxboard. Daar hangt dan wel een fiks prijskaartje aan: 599 euro.

Kanttekeningen

De Valck plaatst vanuit haar vakgebied kanttekeningen bij het elektronisch spul: „Speelgoed verandert heel snel, ieder jaar komen er weer nieuwe ontwikkelingen bij. Maar men vergist zich weleens in de ontwikkeling van kinderen: die gaat niet zo snel.” Kinderen hebben volgens De Valck nog steeds driedimensionale blokken nodig. „Zeker de eerste jaren is het heel belangrijk dat kinderen spelen met hun zintuigen. Blokken op elkaar swipen op een tablet, is echt iets heel anders dan driedimensionale blokken stapelen.”

De moderne elementen zoals licht, beweging en geluid, nemen volgens de ’spelagoog’ een deel van het voorstellingsvermogen van kinderen weg. „Een auto met een laddertje kan alles zijn: een brandweerauto of de auto van de glazenwasser. Voeg je er zwaailichten en sirene aan toe, dan is het álleen een brandweerauto.”

Ondanks de populariteit kunnen de hypes en elektronica het traditionele speelgoed niet verdringen. Bordspellen, knutselpakketten, Lego en Duplo, de vraag is ook dit jaar enorm. „Creatief speelgoed is sinds een jaar of twee weer helemaal terug”, weet Miesje van Rijn, van de organisatie van de Speelgoed van het Jaar-verkiezing. „Daarvoor werd het een stuk minder verkocht.”

Bovendien denkt ze een verklaring te hebben voor de populariteit van gezelschapsspellen: „Het lijkt een tegenhanger te zijn van de individuele spellen die kinderen op tablets en telefoons spelen.” Het best verkochte bordspel via bol.com is Escape Room The Game, deze maand verkozen tot Speelgoed van het Jaar in de categorie 12-plus.

Troep

Volgens trendwachter Lieke Lamb past het goed bij de consuminder-trend. „We willen ont-spullen. Je ziet dat een heleboel mensen moeite hebben met troep. Vooral bij volwassenen is de beleving belangrijker dan het product. Er worden minder spullen gegeven, en meer doe-cadeaus. Je ziet dat ook steeds vaker bij de oudere kinderen.”

Pubers zijn volgens Lamb, zelf moeder van vier kinderen, een moeilijke doelgroep. „Vroeger kocht je een cd’tje of een dvd. Daar hoef je nu natuurlijk niet meer mee aan te komen. De elektronica die ze willen is vaak verschrikkelijk duur. Hun hele wereld is digitaal. Maar als ouder wil je iets concreets geven, niet een gedownload cadeau.”

Fabrikanten worstelen daar volgens Lamb ook mee: hoe kan je digitale trends fysiek maken? Een goed voorbeeld zijn volgens haar Emoji-attributen. Kussens, dekbedovertrekken, sleutelhangers en T-Shirts met daarop de emoticons die we op onze telefoons gebruiken in berichten. „Het wordt heel goed verkocht. Hetzelfde geldt voor Pokémon-spullen. De app brak alle records, daar wordt commercieel slim op ingespeeld met merchandise.”

Toch zullen veel ouders niet toegeven aan de onbescheiden wensen van hun kinderen. ING Economisch Bureau doet om het jaar onderzoek naar het budget dat de klanten van de bank uittrekken voor Sinterklaas. „Dat bedrag is afgelopen jaren licht gedaald naar gemiddeld zo’n 75 euro per persoon”, zegt een woordvoerder. Twee jaar geleden besteedde ruim een kwart van de ondervraagden meer dan 100 euro aan sinterklaascadeaus.

Kerst

Of de daling te maken heeft met het consumentenvertrouwen, of met de trend van ontspulling, is onbekend. Mogelijk speelt mee dat steeds meer mensen kerst vieren. Ruim 22 procent van de ondervraagden in het ING-onderzoek viert dit jaar alleen Sinterklaas met cadeaus. Bij 25 procent van de respondenten komt alleen de Kerstman met cadeaus langs.

Ontspullen is aan de 3-jarige Jahleeya niet besteed. Ze verlekkert zich bij het schap met Frozen-artikelen. Wat ze graag van Sinterklaas wil hebben? „Die, die, die, die, die”, zegt ze terwijl ze wijst naar poppen van prinsessen Anna en Elsa, naar een knuffel van sneeuwman Olaf, naar puzzels en andere attributen van de Disneyfilm. Maar het mooist vindt ze de ’magische ijshandschoenen’ waarmee sneeuw geschoten kan worden. „Die heeft ze gezien op de reclame”, zegt haar oma. „Alles wat Jahleeya op tv ziet, wil ze zelf hebben.”

De 7-jarige Jaymie heeft intussen genoeg inspiratie opgedaan. Bij het verlaten van de speelgoedwinkel fluistert hij zijn vader toe: „Denk je dat ik misschien tóch een hoverboard krijg van Sinterklaas?”