Nieuws/Binnenland

Patiënt blijft ziekenhuis vertrouwen

Het imago van ziekenhuizen in Nederland is prima. Gemiddeld geven patiënten en ander bezoekers een 7,4 als rapportcijfer aan de ziekenhuizen, zo blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is uitgevoerd.

Het blijkt dat de negatieve aandacht in de media - meer dan de helft van de 1031 deelnemers aan het onderzoek las voornamelijk negatief nieuws over ziekenhuizen in het afgelopen jaar - het imago nauwelijks schaadt. „Wij zijn blij verrast met het goede rapportcijfer. Het bevestigt dat onze klanten ons werk en onze inspanning waarderen”, zegt een woordvoerster van de NVZ.

De respondenten geven dan ook aan dat vooral hun eigen ervaringen en die van kennissen bepalend zijn, terwijl de meningen van opiniemakers en ranglijsten van media veel minder gewicht in de schaal leggen. Iets waar ze bij de NVZ blij mee zijn, want de patiënt blijkt prima in staat om zelf een beeld te vormen van de kwaliteit van ziekenhuizen. Sterker nog, mensen zouden meer informatie willen om de ziekenhuizen te vergelijken.

 

Deskundigheid en klantgerichtheid

Vooral de deskundigheid, de kwaliteit van ziekenhuiszorg, de persoonlijke behandeling en de klantgerichtheid zijn doorslaggevende factoren voor de ondervraagden en juist daar worden de ziekenhuizen hoog op beoordeeld. Dat de zorg door een kleine meerderheid van de respondenten duur wordt gevonden, speelt minder sterk mee. Bovendien, zo laat een woordvoerder weten, is ook de locatie geen doorslaggevende factor. Zeker voor een ingrijpende operatie reizen patiënten liever een eind voor goede kwaliteit, zo bleek eerder al.

„Natuurlijk kunnen er altijd dingen beter, maar we zijn erg tevreden”, vult een woordvoerster aan. „We moedigen ziekenhuizen aan om ook intern regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken te houden.” Daarmee kunnen de ziekenhuizen eventuele pijnpunten die aan het licht komen, aanpakken. Tegelijk werkt de NVZ aan zogenoemde kwaliteitsvensters, waardoor kwaliteit van ziekenhuizen makkelijk te vergelijken is en ze van elkaar kunnen leren. „Dit doen ziekenhuizen al door het delen van goede voorbeelden in de praktijk. Ook gaan we binnenkort online goede voorbeelden van patiëntveiligheid delen”, laat de woordvoerster weten.