Nieuws/Binnenland

Scheepvaartroutes Noordzee wijzigen flink

Donderdagnacht krijgt het Nederlandse deel van de Noordzee een geheel nieuw stelsel van vaarroutes. Medewerkers van Rijkswaterstaat verleggen in twee dagen tijd met drie betonningsvaartuigen alle boeien die de nieuwe vaarwegen markeren.

De nieuwe routes gaan na vijf jaar van voorbereiding en internationaal overleg in op 1 augustus om 02.00 uur 's nachts. De Kustwacht is verhoogd paraat om de wijziging zo goed mogelijk en zonder incidenten te begeleiden.

De nieuwe routering moet de scheepvaart op de Noordzee veiliger en efficiënter maken. Bovendien scheppen de aangepaste vaarroutes meer ruimte voor ander gebruik van de Noordzee, zoals de olie- en gaswinning en de aanleg van windmolenparken.

Schepen kunnen een optimale, veilige afstand bewaren tot elkaar en tot windmolens alsmede olie- en gasplatforms. De toegang tot de havens van Rotterdam en Amsterdam wordt volgens Rijkswaterstaat behoorlijk vergemakkelijkt.

De Noordzee is met 260.000 scheepsbewegingen één van de drukst bevarenzeeroutester wereld en zeker de meest gebruikte zeestraat in Europa. De aanpassing van dezeeroutesgebeurt in samenspraak met België, Groot-Brittannië en Duitsland. Ook de Kustwacht, de Dienst der Hydrografie, het Loodswezen, reders, de Vereniging van Kapiteins en visserij- en mijnbouworganisaties zijn betrokken bij de aanpassingen.

Vorig jaar november werden de nieuwe routes goedgekeurd door de International Maritime Organization (IMO). Deze VN-organisatie zorgt ervoor dat deelnemende landen afspraken maken om de scheepvaart zo veilig en milieuvriendelijk mogelijk te maken.