Nieuws/Binnenland
1082314
Binnenland

Pas op voor spookincasso's

Het komt regelmatig voor dat louche bedrijven met behulp van automatische incasso's onterecht geld afschrijven van de bankrekeningen van nietsvermoedende consumenten. Als dit u overkomt, wilt u natuurlijk zo snel mogelijk uw geld terug. Naar aanleiding van eigen ervaringen beschrijf ik zes tips voor als u te maken krijgt met onterecht incasso's.

Een tijdje geleden ontdekte ik een vreemde afschrijving op het saldo-overzicht van mijn bankrekening. Het was een incasso van een bedrijf dat ik niet kende.

Opeens herinnerde ik me dat ik vorig jaar ook al eens zo'n afschrijving was tegengekomen. Toen ik wat dieper ging graven, bleek dat dit bedrijf gedurende het afgelopen jaar in totaal 300 euro van mijn rekening had afgeschreven. Omdat het telkens om kleine bedragen ging, was het mij niet opgevallen. Natuurlijk heb ik meteen mijn bank gebeld. Toen ik mijn verhaal vertelde, bleek dat de bank dit bedrijf kende van andere twijfelachtige incasso’s.

Toch duurde het nog drie maanden voordat ik al mijn geld terug had. Al met al kostte het zeker tien telefoontjes, verschillende e-mails en het invullen van diverse formulieren. Maar het vervelendst was dat ik het gevoel kreeg dat het vooral mijn probleem was, en niet dat van de bank.Bovendien wisten de verschillende bankmedewerkers die ik aan de lijn kreeg niet wat de regels zijn voor onterechte incasso's.

Dat blijkt overigens bij veel banken zo te zijn. Mijn collega-columnist Bart Combée van de Consumentenbond schreef hier in mei al een column over. Ik ben het helemaal eens met zijn conclusie dat een opfriscursus voor bankmedewerkers geen kwaad zou kunnen. Daarnaast mag het proces best iets eenvoudiger worden gemaakt voor klanten als u en ik. Door mijn ervaring weet ik inmiddels hoe het zit. Deze informatie wil ik graag met u delen.

 

Incasso's

Automatische incasso's zijn erg gemakkelijk. Ze besparen kosten en tijd. Daar staat tegenover dat het systeem fraudegevoelig is. Een bedrijf mag alleen geld van uw rekening laten afschrijven als het daarvoor een machtiging van u heeft ontvangen. Dit kan schriftelijk of telefonisch, maar aan een telefonische machtiging zijn strenge voorwaarden verbonden. Zo moet het bedrijf u bij een telefonische machtiging altijd een bevestiging sturen.

Wanneer een bank een incasso uitvoert, wordt echter niet eerst gecontroleerd of de incasseerder wel over zo'n machtiging beschikt. Van rekeninghouders wordt verwacht dat zij zelf hun rekening controleren op onrechtmatige incasseringen! Als u even niet oplet, kan er dus al snel iets misgaan. Daarom volgen hieronder zes tips om uw bankrekening goed in de gaten te houden en eventuele onterechte incasso's zo snel mogelijk te laten terugboeken.

 

1. Installeer een saldo-app van uw bank

Als u een smartphone of tablet hebt, kunt u een saldo-app van uw bank downloaden. Zo'n saldo-app is niet alleen handig om twijfelachtige transacties te ontdekken, maar ook om grip te houden op uw uitgaven. U kunt hiermee op ieder moment zien hoeveel geld u deze week al hebt uitgegeven aan boodschappen of op het terras.

Daarnaast kunt u eenvoudig in de gaten houden of u bijna rood staat en misschien wat geld van uw spaarrekening moet overboeken. Of wellicht hebt u wel te veel geld op uw lopende rekening staan, zodat u beter wat kunt overboeken naar uw spaarrekening. Al met al is een saldo-app een echte aanrader.

 

2. Bel uw bank!

Ontdekt u een verdachte transactie, bel dan meteen uw bank. Wanneer het om pinpasfraude gaat, bent u zelfs verplicht dit direct na ontdekking aan uw bank door te geven. Uw pas kan dan tijdelijk worden geblokkeerd, zodat er niet nóg meer geld wordt afgeschreven. Gaat het om een onterechte incasso, lees dan eerst nog even de volgende tips. Dan kunt u de bankmedewerker zo nodig uitleggen hoe het proces in elkaar zit.

 

3. Blokkeren

Als u vermoedt dat het om een vergissing gaat, kunt u zelf contact opnemen met het bedrijf dat de incasso heeft gedaan. Vermoedt u echter kwade opzet, laat dan het bedrijf blokkeren. Zo kunnen zij in de toekomst geen geld meer van uw rekening afschrijven. Een blokkade werkt bij elke bank op een andere manier. Bij sommige banken gaat dit via internetbankieren, bij andere banken moet u een formulier invullen.

 

4. Direct terugboeken

Als de incasso minder dan 8 weken (56 dagen) geleden heeft plaatsgevonden, dan kunt u deze meestal meteen via internetbankieren laten terugboeken. Storneren heet dat. Storneren kan meestal alleen voor periodieke incasso’s, en niet voor eenmalige incasso’s. Hebt u echter toch een geldige machtiging afgegeven voor een incasso, dan kunt het geld wel laten terugboeken, maar u behoudt een betalingsverplichting. U dan alsnog moeten betalen.

 

5. Maak melding van een onterechte incasso

Als u een onterechte incasso niet direct kunt terugboeken, kunt u uw bank vragen een Melding Onterechte Incasso te doen. Dit kan tot 13 maanden nadat het bedrag is afgeschreven. Uw bank gaat dan onderzoeken of de incasso terecht is. Zo niet, krijgt u het afgeschreven bedrag terug op uw rekening.

Ook het melden van een onterechte incasso gaat bij alle banken op een andere manier. Hierbij een rechtstreeks linkje voor als u bankiert bij ING, Rabobank, ABN Amro, SNS of Triodos. Als u uw bank toch aan de lijn heeft, vraag dan meteen hoe lang het duurt voordat uw geld wordt teruggestort.

 

6. Bankier veilig

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. De meeste mensen bankieren tegenwoordig via internet. Heel handig, maar niet zonder risico's. Hier staat een checklist van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) met stappen die u kunt zetten om veilig te bankieren.