Nieuws/Binnenland
1082343
Binnenland

Ervaring te huur op projectbasis

Een nieuw online brillenmerk dat zich graag wil laten adviseren door een ervaren opticien met product- en retailkennis; een ontwerpbureau dat op zoek is naar een ervaren productontwerper om hun poule van veelal jonge ontwerpers aan te vullen. Op het online platform BrownCow kunnen bedrijven een oproep plaatsen als zij op zoek zijn naar ervaren professionals die ze tijdelijk nodig hebben. Gepensioneerden uit het hogere segment – onder wie juristen, ondernemers, financieel experts en ingenieurs – bieden er hun expertise op projectbasis aan.

 

Kurt Hamming en David van der Meulen geloven met BrownCow een gouden concept in handen te hebben. „Er zijn zo veel professionals en oud-ondernemers die eigenlijk nog niet willen stoppen met werken”, aldus Hamming. „En de tijd is rijp voor een digitaal platform als dit. De generatie die nu met pensioen gaat, is net de generatie die de online wereld kent. Ze begrijpen social media, zijn thuis op het internet.”

De twee zagen bij veel ondernemende vrienden behoefte aan mensen met kennis en een netwerk die hen konden helpen met het oplossen van een specifiek probleem. Tegelijkertijd merkten ze dat ouders van vrienden en vrienden van ouders na hun pensioen nog de behoefte hadden iets met hun kennis en ervaring te doen. ’Waarom koppelen we die twee groepen niet aan elkaar?’ bedachten ze.

„Maar een goed idee is niets waard”, zegt Hamming. „De uitvoering bepaalt of het iets wordt.” Dus kwamen de ondernemers gedurende bijna een jaar op avonden en in weekenden bij elkaar om BrownCow vorm te geven. Er werd gebrainstormd, aan het platform gesleuteld en er werd geld opgehaald. Door aandelen in het bedrijf te verkopen per pakketje van 1000 euro haalden ze bijna een ton op.

Dit voorjaar ging de eerste versie van de website de lucht in, en in juni werd het platform officieel gelanceerd. Inmiddels hebben zich al ruim 130 experts aangemeld voor BrownCow en de oproepen van bedrijven druppelen gestaag binnen. De eerste succesvolle samenwerkingen zijn ook al een feit. Hamming denkt de goede start onder meer te danken te hebben aan de laagdrempeligheid van het platform. „Het is leuk, makkelijk én niet duur. Senior experts betalen jaarlijks 50 euro om deel uit te maken van de community en dat kost het een bedrijf ook om een opdracht neer te leggen.”

Aan hun kansen twijfelen Hamming en Van der Meulen niet. Ze zien Nederland dan ook als springplank naar de rest van de wereld. Duitsland is de volgende stap. „BrownCow moet dé plek worden waar je expertise haalt.”